Ekonomi

Hur bokföra varuinköp?

Hur ska bokför jag inköp av varor gjorda med privat VISA kort i min enskilda firma?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Köp av dator för enskild firma.

Hej.

Kan man föra in en i detta fallet dator som är köpt iår till en firma efter man gjort inköpet om den startas samma år som datorn ä...

Kategori: Inköp

Hur bokförs skatteåterbäring Enskild Firma

Hej har ett heltidsjobb som anställd och skulle få tillbaka ca 30.000:- enligt den förenklade deklarationen, har även enskild firma och när jag deklar...

Problem med faktureringen

Hej!
Har startat eget för ca 6 månader sen och jobbar som konsult. Tar betalt 600kr/timme (á pris) och har utfört 5 fakturor, alla för samma fö...

Skatta som välgörenhetsorganisation

Hej!

Jag undrar ifall man behöver betala någon skatt som välgörenhetsorganisation? Och ifall det finns några regler man behöver följa...

Rätta fel i förra årets bokföring?

Kan man rätta felaktigt bokförda poster efter årsbokslut och deklaration? Hur gör man då, om man exv vill göra en rättningsverifikation på en eller fl...

Ombilda EF till AB ? (panelens råd/synpunkter önskas)

Hej!
den 1/11-13 startade jag en enskild firma med affärsidén att bistå andra företag med teknisk konsultation (se min hemsida)
Jag har...

Klantat mig med fakturor i bokföringen

Två verifikat i bokföringen för 2014 ligger på kreditsidan i fakturor då dessa är betalda. Däremot har jag först nu sett att dessa fakturor skapades,...

Bokföring av felaktig faktura

Hej!

En kund har fått en faktura som är felaktig specificerat när det gäller den ingåendemomsen:

Varuförsälning 842 (Pr...

Reseräkning i SEK, NOK och DKK

Hej!

Jag är ny här så jag hoppas att jag postar min fråga i rätt forum. Jag har en egen firma sedan ett antal år tillbaka, som numera ä...

Utgående moms i Sverige hos utländska bolag?

Om man exempelvis driver ett Cypriotiskt eller Maltesiskt bolag och uppfyller skatteverkets krav för "väsentlig anknytning", betalar man då 25% i utgå...

Godkänd revisor?

Jag vill gärna ta reda på en sak omkring sökning av revisorer. Jag har startat eget företag som revisor och undrar om något. Vill man egentligen ha en...

Betala 2 billigare aktivitetskort istället för ett dyrt

Hej,
Vi har idag en anställd som idag tränar på ett av de dyrare gymmen i stan och för det betalar vi cirka 6500 kr / år.
Nu undrar han...

Import från USA

Hej! Jag har precis startat enskild firma och är osäker hur jag ska bokföra en av utgifterna jag haft innan verksamhetens start. Utgiften i fråga gäll...

Bokföra nervärdering och försäljning av varulager

Hej,
under räkenskapsåret 1/1 2013 – 31/12 2013 stängde vi vår butik och i augusti 2013 hade vi ett varulager värt ca 25 000kr. Vi sålde vårt v...

Glömt att använda 2650 konto!

Hej!
Min sambo startade förra året ett företag. Det har varit lite krångel med vad som ska betalas/få tillbaka vid moms då han av misstag betal...

Nystartsjobb - hur beräknar jag arbetsgivaravgiften?

Jag tror jag blivit dragen ordentligt vid näsan av Arbetsförmedlingen. De lovade med 17950 kr om jag anställde en person på nystartsjobb. Fick beslut...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokslut - Förskottsbetalning från kund - något att bita i

Då var det dags igen.

Trodde jag hade fått hyffsad koll på bokföringen nu efter flera år, men man hinner glömma mycket och nya situatio...

Omföring årets resultat och eget kapital

Hejsan,

Som vanligt när det gäller bokföring så blir jag mer förvirrad ju mer jag tänker på det (tycker dock bokföring är kul, vilket k...

Förvirrande deklarationsdatum...

Nytt för i år är ju att deklarationstidpunkterna är mer utspridda för juridiska personer, dvs AB och HB/KB.

För de med kalenderår som r...