Frågor om NE-bilagan efter att ha avslutat verksamheten

1
Hej!

Jag arbetade som frilansare i 1,5 år och avslutade min enskilda näringsverksamhet i september 2024.
Nu när jag förbereder mig för att lämna in deklarationen och den sista NE-bilagan har jag några snabba frågor om just bilagan:

På Skatteverkets portal får jag möjlighet att antingen välja kalenderåret 2024 eller ange egna datum för räkenskapsåret.
Bör jag välja kalenderår här, eller ska jag skriva in det exakta datumet då jag avregistrerades?

Om det är kalenderåret som gäller:
Jag fick tillbaka ingående moms en tid efter att jag avslutat verksamheten. Mitt bokföringsverktyg lade detta belopp i ruta B8 "Övriga fordringar", eftersom det bokfördes som Momsfordran i samband med att jag avslutade verksamheten i september.
Men eftersom detta betalades ut av Skatteverket innan årets slut – ska beloppet fortfarande stå kvar i B8, eller ska det stå 0 kr?

Stort tack på förhand!
1079
139
Det har nog ingen egentlig betydelse ifall du anger kalenderår eller egna datum. När det gäller momsfordran som du fick inbetald under 2024, bokför den.

Viktigt sista året är att du inte gör avdrag för egenavgifter med ett belopp spm är större än vad de faktiska egenavgifterna blir, den mellanskillnaden kommer annars att mdföra att du måste deklarerera NE-bilaga även nästa år där mellanskillnaden ska tas upp som resultat av näringsverksamhet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.