Avveckla enskild firma

1
Hej! Jag ska nu börja avveckla min enskilda firma som jag inte bedrivit på många månader.
Jag har tagit ut resterande pengar jag hade på mitt företags bankkonto och bokfört det uttaget som eget uttag. All bokföring detta år som ska göras är gjord. Men jag har ingen aning om allt stämmer i balansräkningen och rapporten till bokslutet men jag hoppas..
Min fundering är då, kan jag börja avregistrera mig för f skatt och göra klart allt sånt innan jag gör den sista momsrapporten för sista kvartalet i år och sen ordna det allra sista nästa år när deklarationen och bokslutet ska in? Eller måste jag fixa med bokslutet redan innan årsskiftet för att det ska vara klart till nästa år och inte behöva göra något 2023?
1009
206
Hej, Om du inte vill ha ett till räkenskapsår så måste du avsluta vissa saker i år. Du måste avsluta registrering för moms, arbetsgivare och F-skatt. Du måste också avsluta verksamheten, dvs att du inte säljer/köper något samt att du ska sälja ev inventarier och avsluta tex hyra, telefon mm som står på företaget. Du kan ta över vissa saker själv om du vill. Tex att du plockar ut inventarier, tar över telefon osv själv. Då behöver du inte göra något speciellt med detta utan det blir en bokföringsåtgärd som du kan göra nästa år. Men om du tex säljer ut sista varor nästa år så blir det automatiskt ett år till. Om du avregistrerar moms i januari blir det också ett nytt år. Du kan också räkna ut exakta egenavgifterna sedan när du gör NE-bilaga, så slipper du en ytterligare avstämning av det nästa år.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Hej! Okej tack! Jag har dragit ut en balansrapport där jag har Summa tillgångar: + 4748 Summa eget kapital: -8732,18 Beräknat resultat: -3984,18 Jag bör alltså ta över det jag har i tillgångar privat för att kunna avveckla och för att få en balansrapport och resultatrapport som stämmer vid bokslut? (Det är i konto 1460, 1910 och 1940 som jag har plus i tillgångar.) Jag har nämligen +3000 i utgående balans i konto 1460. Dessa varor är kosttillskott och de har jag förbrukat själv. Kan jag bara göra en lagerförändring på dessa? Bokföra konto 1460 kredit 3000kr och sen konto 4960 debit 3000kr för att få utgående balans på 0 där? Och på de andra 2 kontona kan jag göra egna uttag av bara? Är jag rätt ute eller helt ute och cyklar? För om jag förstått rätt så måste dessa tillgångar bli 0 i utgående balans, och jag kan ta över dom privat i bokföringen? För i bokslutet måste väl summa eget kapital och beräknat resultat gå jämt med varandra? För att få balans i resultatrapporten?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.