Vad händer om man går minus i enskild firma

15
Hej!!
Har FA skattsedel.
Undrar vad det är som händer om man går minus i enskild firma?
Hur mkt får man går minus?
Kan man kvitta förlusten med inkomstskatten t.ex om jag gör en förlust på 30000:- med mitt enskild firma.
Och om jag betalar 60000:- i skatt år 2011. Dvs att min skatt för 2011 blir då 30000:- då jag gjorde en förlust med mitt enskild firma.

mvh JB
1324
2
Att en enskild firma kan gå back och då särskillt i början kan nog anses som normalt. Sedan finns det ett huvudspår hur man hanterar denna förlust. Och det är att man skjuter den till nästa år och kvittar mot det årets vinst. Det andra spåret är lite det du är inne på och det kan du använda dom 5 första åren som företagare. Inte sedan. Och det innebär att du kvittar förlusten mot annan inkomst . Och på detta sätt minskar din skatt. Men ditt räkneexempel var nog lite för bra. Om du har en inkomst på ex 250000:- utanför företaget. Och du då skall betala skatt för denna inkomst. Vilket då skulle bli 60 000:- Om sedan företaget gör en förlust på 30 000:- kommer ju då skatten att beräknas på en inkomst av 220000:- istället. Och skatten kanske då skulle minska med ca 12000:- per år. (gjorde en snabbkalkyl med skattetabell 32) Som du ser minskar du skatten med 12 000:- i exemplet. Men låt säga att du låter förlusten ligga kvar till nästa år. Och du då kvittar vinsten nästa är så minskar du a-skatten men även egenavgifterna med den gamla förlusten. Så ganska ofta är det lönsamt att låta förlusten ligga kvar till nästa år, Men det kan ju givetvis bero på omständigheterna då. Hans
15
Tack så mycket. Vad händer om man gör en vinst då kan den ligga kvar till nästa år?
1324
2
Det finns ju även här några metoder. Det är Expansionsfonder (där pengarna måste vara kvar i företaget och man dessutom deponerar 26% i skatt som man får tillbaks när man återtar) och periodiseringsfonder. Man bör nog vara ganska insatt i dessa regler om man skall börja använda det hela. För det finns många som tvingats återta fonderna vid fel tillfälle. Ex ett bra år så det t.o.m blivit statsskatt på summan. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.