Vanliga bokföringsmissar småföretagare gör

3
Jag jobbar dagligen med bokföring och vanligaste missarna jag stöter på:

-Blandar privata och företagskonton.
Gör det mycket rörigare än det behöver vara…

-Sparar inte kvitton digitalt.
Papperskvitton försvinner eller bleknar. Digitala är godkända och mycket enklare.

-Missar momsredovisning vid köp från EU.
T.ex. annonser på Facebook, Google osv där du som köpare ska redovisa momsen själv.

-Köper privata saker på firmans kort.
”jag äger ju företaget trots allt” tänkandet.

Vilka ”enkla” fallgropar kommer du på?

/Redovisningskonsult
info@finanssaldo.se
647
9
Att ens behöva hålla på med bokföring är tortyr.Det är väl det värsta. :)

Att man säkert också missar massa avdrag och inte alls sakatteplanerar är ju heller inte så kul för oss småföretagare. Man inte har en stab med skattejursiter som optimerar skatterna likt storföretagen. 
Revosorn får ju heller inte vara behjälplig där. 

Hur ser det ut med olika AI lösningar nu? Tror du skatterna klommer att demokratiseras nu när vi snart alla bokför med AI?

// Robaino

1509
258
Ett vanligt misstag många gör när dom bokför 'automatiskt och i molnet' är att inte scanna in allt, eller nåt överhuvudtaget.  Ska det vara en bokföring värd namnet så ska allt scannas in och sparas på samma ställe så det går att få nån slags överblick.

647
9
Hur tänker du då? 
Personligen är jag själaglad att jag slipper papper! För man behöver väl inte spara papper längre? 

Många företag och bokföringssystem erbjuder en visuell översikt av bokföring, där data som intäkter, utgifter, tillgångar och resultat presenteras med hjälp av staplar, diagram, grafer och liknande elemen. Sånt jag gillar! 

Duger inte menar du? 

Jag är hoppöst ointresserad av detta tyvärr. Ett handikapp...  

1509
258
Det beror ju lite på omständigheterna, om det är ett AB eller enskild firma t.ex.  I de fall jag gör bokslut åt kunder som bokför med t.ex Fortnox, så är alltid första steget att kolla om saldot på bankkontot i bokföringen stämmer med det verkliga saldot på banken. Hittills har det aldrig stämt. Det är dubbelbokningar hit och dit och poster på bankkontot som inte alls finns med i bokföringen.
Om Skatteverket då kollar så bryr dom sig inte om staplar och diagram, utan dom vill se att alla poster är bokförda, och i nästa steg se underlagen.  Då vill det till att man faktiskt tagit sig tid att scanna in eller på annat sätt sparat kvitton etc.
Kvittenserna på moms- och skattedeklarationer är annat som sällan finns med inscannat.  Skattekontot likaså.

Och det är väl där jag ser faran av all reklam om att bokföringen är så himla enkel och allt går att göra automatiskt.  Det leder till risker för just dom som är hopplöst ointresserade, eftersom dom inte kan bedöma om det hela är rätt.

647
9
Klokt! 
Tack Ingvar! 

AI blir bättre och bättre så jag lever på hoppet! ;)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.