Bankgiro till allkonto? 1930 eller 1940?

44
Jag har en enskild firma och just nu använder jag mig av ett bankkonto hos Handelsbanken. Detta är ett allkonto som jag använde som ett vanligt konto tidigare men nu helt enkelt har "dedikerat" till företaget. Jag har alltså inte ändrat något officiellt, kontot står fortfarande på mig som privatperson.

1. Jag vill ha ett bankgiro kopplat till detta konto. Är det möjligt?

(Jag vet att det finns ett företagspaket att köpa från Handelsbanken, där man får ett kort, inkl bankgiro kopplat till företagskontot. Denna lösning är dyrare och eftersom mitt företag är nystartat undviker jag helst.)

2. Har beställt varor utanför EU, utan faktura. Betalade genom banköverföring (wire transfer). Betalningen gjordes med mitt VISA-kort kopplat till allkontot. Detta konto är i dagsläget ej kopplat till varken plusgiro eller bankgiro. Ska jag bokföra detta inköp via konto 1930 (checkräkningskonto) eller 1940 (bank övriga konton)?


Tacksam för svar och hjälp.
2066
2
1) Enklast att kolla med Handelsbanken 2) Vadå utan faktura? Kvitto, underlag? Du bokför det mot kontot du använder för att bokföra pengarna på ditt "allkonto".
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
44
Knappast något ordentligt kvitto. Order status och kontoutdrag finns alltid dock. Jag kan använda vilket konto jag vill av 1930 och 1940? Är det inte så att 1930 är lämpad för bankkonton som är kopplade till bankgiro, medans 1940 är konton utan någon koppling? Nu har jag bokfört detta med 1930, utan bankgiro kopplat till kontot, men det borde ju knappast ha någon betydelse. Vad säger reglerna, vilket konto borde man använda?
2066
2
Det finns en kontoplan från BAS-gruppen (www.bas.se) som de flesta mer eller mindre följer. Det är dock ingen lag. Det jag menar är att du ju rimligtvis redan har reserverat ett konto i din kontoplan för bankkontot? Om pengarna dras från detta konto när du betalar med VISA-kortet använder du samma konto även då.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
44
Det kontot jag reserverat till företaget är inte det kontot som är kopplat till VISA-kortet. Detta p.ga. man köper ju allt möjligt "privat" med VISA-kortet och det skulle därmed bli rörigt att både ha privata och företagets transaktioner på samma. Detta gör ju att investeringar och inköp jag gör för företaget dras från mitt vanliga konto som inte är dedikerat till företaget, medans inkomster hamnar på det dedikerade. 1930 betyder ju i princip affärskonto och jag har bokfört utgifter med denna. Kanske borde valt 1940, då det inte riktigt är mitt dedikerade.... det har väll fan ingen betydelse egentligen men.. Jag kanske borde ha ett Business Card kopplat till ett affärskonto så jag inte behöver dra privata pengar vid inköp. Men eftersom privata pengar är samma som företagets pengar inom enskild verksamhet..såå Äsch. Det är nog jag som avgör detta och begår inget brott hur än jag gör antar jag?
2066
2
Privata pengar är inte samma som företagets. Om det är privata pengar använder du "egen insättning", konto 2018. När du använder eller tar ut företagets pengar för privata ändamål använder du "egna uttag" 2013.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Ja på fråga 2 är det ingen diskussion. Du skall bokföra mot "Egen insättning" (2018) då det är ditt privata kort som inte är kopplat till ditt "företagskonto". Om du sedan för över pengar från "företagskontot" till ditt privata konto för att täcka betalningen så bokför du "egen insättning" (2013) Sedan brukar inte bankerna skapa "privata" bankgiro nummer. Så vad jag gjorde (Har Swedbank) var att ha ett 1930 som var mitt extra privata konto. Sedan fixade jag ett "företagskonto" hos Swedbank med kopplat bankgiro (som jag kallade 1931). Detta konto ser jag i den privata internetbanken men då jag inte har betaltjänst är kontot gratis. Det enda jag gör är att flytta pengar från 1931 till 1930 där jag betalar räkningarna. Dock kostar ju bankgirot. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.