Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 20 år sedan
Medlem
68

Bokföra reklamintäkter

Hur bokför jag inkomster från reklambanners som visas på firmans hemsida?

/Konrad
Medlem
88
Kredit 2611 Utgående moms försäljning 25%

Kredit 3041 Försäljning tjänst 25%

Debet 1940 Övriga bankkonto (eller var nu pengarna kommer in...)
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
digiArt skrev:
Kredit 2611 Utgående moms försäljning 25%

Kredit 3041 Försäljning tjänst 25%

Debet 1940 Övriga bankkonto (eller var nu pengarna kommer in...)

.. och då bryr man sig inte om ev reklamskatt (skulle i så fall ha bokförts på 2661)
Medlem
68
Tack för det snabba svaret!

Lade just märke till att utbetslningen kom från ett bolag på Irland, så hur blir det då med moms, och blir det annat försäljningskonto som krediteras?

/Konrad
Medlem
68
Sten_UNICELL skrev:
.. och då bryr man sig inte om ev reklamskatt (skulle i så fall ha bokförts på 2661)

Om jag inte helt missuppfattat saken är det ingen reklamskatt på internetannonser. Har jag fattat den saken rätt?

/Konrad
sm2uyn skrev:
Sten_UNICELL skrev:

Om jag inte helt missuppfattat saken är det ingen reklamskatt på internetannonser. Har jag fattat den saken rätt?

/Konrad

Egentligen har jag ingen aning - jag hoppas förstås att Du har rätt - om inte annat så förenklar det ju bokföringsarbetet 🙂
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.