Såld faktura och sen kundförlust...rörigt.

450
Vi har sålt en faktura till AMFA och fått pengarna minus deras avgifter dagen efter. Därefter har kunden lyckats få denna faktura att bli en kundförlust för oss. Vi hade gjort fel...

Jag bokade fakturan som kundfordran först och sen när pengarna kom in så bokade jag av kundfordran och bokade amfas kostnader för den. Och pengarna in på vårat konto.

Nu har AMFA dragit av summan från nästa faktura.

säg att den fakturan de har dragit av pengar på är på 10000sek inkl.moms och de har dragit av 5000sek.

Den första fakturan har jag bokat som befarad kundförlust först och sen när det var bekräftat så blev det en konstaterad kundförlust.


Kundfordran på den nya fakturan kan jag boka bort helt, och beloppet som kommer in på bankkontot är klart. Sen har vi en summa på 5000 sek som ska bokas. Vi har ju tidigare fått in 5000 sek... men hur... ?

Om jag förstått rätt så kommer en kundförlustfaktura med i omsättningen men ej den utgående momsen på den.

2066
22
Tror vi tar en sak i taget, annars kommer jag också röra ihop det.[br][br]Du får räkna bort momsen (negativ utgående moms) på en konstaterad kundförlust.[br][br]Ok, konteringen av den första fakturan är alltså avklarad.[br][br]De har dragit 5000, och kommer alltså att dra 5000 till senare?[br]De pengarna blir ju din kundförlust (och sp lite moms där också).[br][br][quote author=Freetime link=topic=4095.msg19147#msg19147 date=1216299448][br]säg att den fakturan de har dragit av pengar på är på 10000sek inkl.moms[br][...][br]Vi har ju tidigare fått in 5000 sek... men hur... ?[br][/quote][br][br]Antar att du menade att ni fått in 10000 från början?[br]Då har ni ju fått 10000 av AMFA, och de har hittils tagit tillbaka 5000 av dem, och kommer dra 5000 till - antar jag?[br][br][br]Mer frågor? :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Ska försöka förtydliga mig lite. Med de rätta beloppen så blir det enklare... [br][br]Fakturerat 6250 sek inkl.moms, fakturan gått genom AMFA och vi fick våra pengar dagen efter som vanligt minus deras kostnader. [br][br]När pengarna kom in bokade jag av kundfordran mot bankkontot där pengarna kom in minus AMFA avgifter och ing. moms på deras kostnader. [br][br]Sen ville ej kunden veta av fakturan, så jag bokade om den till befarad kundförlust[br]Nedskrivning av kundfordran K 5000[br]Befarade Kundförluster         D 5000[br][br][br]Några dagar senare...[br]Sen va fakturan absolut kundförlust och kredit ville de ej veta av.[br]Befarade kundförluster       K 5000[br]Konstaterade kundförluster D 5000[br]Utgående moms                 D 1250[br]Kundfordringar                   K 6250[br]Nedskrivning av kundf         D 5000 [br][br]Kunden har ju inte betalat fakturan utan det är AMFA som betalat till oss och när kunden ej godkände fakturan så drar AMFA av från nästa utbetalning till oss. [br][br][br][br]Sen har jag en kundfordran på nästa faktura på säg 10 000sek inkl.moms och AMFA drar av 6250 sek på den och betalar ut 3750 sek. Då bokar jag 3750 på bankkontot(Debet) de sätter in pengarna på. Sen på kredit sidan har jag ju kundfordran på 10 000 sek inkl. moms. [br][br]Bankkonto    D 3750 [br]Kundfordran  K 10 000[br]      ?            D 6250[br][br]Kundförlust mm är nollade eller är jag ute och cyklar helt. Har gått efter min fina BLinfo bokföringsbok med de första konteringarna då detta är överkurs för mig. [br][br]Tydligare? Lättare???[br][br]
720
3
Du ska bara kreitera kunfordringar med 3750 vi en sista inbetalningen så blir det rätt utifrån hur du tiigare bokfört.[br][br]Antag att du bara hae haft dessa två faturor, då hade ditt konto för kundfordringar sett ut så här:[br][br]Debet 6250                          (när du skrev den första fakturan)[br]Kredit            6250              (när AMFA betalade pengarna)[br]Kredit            6250              (när du bokade upp kundförlusten)[br]Debeit 10.000                      (när du skreb en andra faturan)[br]Kredit            3750              (utbetalningen efter att AMFA kvittat fakturorn)[br][br]Som du ser uppstår problemet redan när du kreiterar kunfordringar för kunförlusten trots att u redan bokat av faturan från kontot. Det korrekta hade väl varit att lägga de 6250 som en skuld till AMFA eftersom du ju rean en gång bokat bort själva fakturan. Men när u nu gjort så så blir det ju rätt i slutändan iallafall genom att boka bara nettot nu.
450
Supertack, ska kontrollera snart.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.