Nybörjarfrågor.

6
Hej!

Här följer några nybörjarfrågor nu när jag ska göra mitt första bokslut.

1. Tidigare i år investerade jag i ett kylrum för 13000 kr som jag köpte från en privatperson, dvs utan moms. I min redovisning skrev jag då endast in 13000 kr debet på konto 1220 för inventarier kontra 13000 kr kredit på bankkonto 1940. Är orolig för att inte detta stämmer utan att jag måste här göra en rättelse.
Hur ska denna post bokföras korrekt?

2. Min omsättning är liten och jag använder mig av den så kallade kontantmetoden, dvs momsen kommer redovisas på årsbasis i min inkomstdeklaration och jag för endast in i bokföringen när jag få betalt, dvs, ej när jag fakturera. Nu i slutet av året så har jag en större grupp kundfodringar som följer med till nästa år. Kommer hamna på ca 50000 kr inkl. moms och jag undra nu hur jag ska bokföra dessa?
Vilka konton ska vad bokföras på et c?

3. Har precis inventerat lagret och de kolonialvaror(12%) jag ta med mig till nästa år har ett inköpsvärde av 115840 kr exkl. moms. Hur ska jag redovisa detta?


4. Eftersom det handlar om livsmedel(kolonialvaror) så har jag råkat ut för att en del har blivit för gammalt och därmed varit tvungen att kassera dem. Hur redovisar jag detta?

5. Under året har jag tagit ut varor ur mitt sortiment till ett värde(motsvarande om jag sålt dem till kund) av ca 15000 kr inkl. moms. Hur redovisar jag även denna post?


Vore verkligen tacksam för svar på mina frågor.
Stort tack på förhand.

Med vänliga hälsningar

John
394
1
1. Det är riktigt[br][br]2. Du gör en förteckning den 31/12 och bokför dem som inkomst som vanligt men istället för ett kassakonto 19xx debiterar du 1510 kundfordringar. Nästa år när betalningen kommer in minskar du kundfordran och motkonterar kassakontot.[br][br]3. Du korrigerar ditt ingående lagervärde så det stämmer med inventeringen (-3% inkurans). Använd lagerkontot 14xx och förändring lager 4910.[br][br]4. Svinnet får du inget ytterligar avdrag för utan det kommer fram vid  lagerinventeringen.[br][br]5. Du konterar det som ett eget uttag exempelvis 3022 och 2013. Momsen ska du beräkna på inköpsvärdet och inte på försäljningsvärdet. Man delar upp uttaget på en mompliktig del och en momsfri.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.