Medlem
13

Svar till Nina Esbjörnsson:

Men vem ska man byta till? Jag frågar seriöst eftersom jag behöver få tips och rekommendationer.
Om man har enskild firma kan jag rekommender mitt eget system Mineko.se som är en molntjänst som fortnox men mycket mer prisvärt, dock lite begränsad funktionalitet än så länge.

Om man vill köra bokföringen lokalt på sin egen dator så finns t.ex. Edison, eller GNU Cash om man vill ha något riktigt retro.

Jag tycker också det är tråkigt med alla komplicerade medlemsnivåer och tilläggskostnader hit och dit. Det slipper man i alla fall på mineko som bara har ett fast pris. 
Mineko bokföringssystem för enskild firma
Personligen valde jag att lämna Fortnox då bokslut och skatt inte kopplar felfritt med deras eget program för bokföring. Inte ens en återgående intern koppling till fel och brister trots att systemet vet var det hämtar uppgifter ifrån.
Dessutom är det betydligt dyrare än andra aktörer på marknaden.
Bolaget såldes tydligen för fantastiska 50+ miljarder utan att dessa elementära saker i programmet fungerade (om uppgifter jag erhållit stämmer).
Jag vet inte om de åtgärdat några kända brister eller introducerat nya i och med övertagandet men det lämnar som sagt mer att önska för enskilda användare.
Mikael Jörgenstam
Nykomling
6

Svar till Mikael Jörgenstam:

Personligen valde jag att lämna Fortnox då bokslut och skatt inte kopplar felfritt med deras eget program för bokföring. Inte ens en återgående intern koppling...
Ja, det finns brister i Fortnox. Som byrå kan man bokföra sitt eget företag i byråns Meny, men sedan är man inte kopplad till bokslut och skatt utan man måste lägga upp sig själv som klient till sin egen byrå.
Detta medförde att jag fick föra över SIE4 filer och tappade upplägg för löner, kunder, leverantörsfakturor, mycket onödigt merjobb.

Kort sagt: Här ligger marknaden öppen för en ny aktör alt. för en utländsk aktör som bara behöver anpassa sitt bokföringsprogram till svensk standard.
Bokföring är ju i stort lika över hela världen.
www.bengthedbergkonsult.se
Nykomling
2
1
Så rättt
Toppskribent
1104
146
Kort sagt: Här ligger marknaden öppen för en ny aktör alt. för en utländsk aktör som bara behöver anpassa sitt bokföringsprogram till svensk standard.
Bokföring är ju i stort lika över hela världen.

Är det verkligen det. Minns hur jag i flera år kämpade med att från Google få ett bokföringsunderlag för de pengar angående annonser de drog från mitt registrerade bankkort. De förstod aldrig vad jag menade, så jag antog att man i USA inte har någon bokföring med krav liknande våran.

Sköter även bokföring åt taxiföretag som kör åt Uber och Bolt. De pytsar in pengar då och då via bankgirot med endast en betalningsreferens innehållande bokstäver och siffror som jag p g a mönstret lärt mig kommer från respektive företag, ingen avsändare. Sen kommer varje månad en sammanställning över intäkter och kostnader som aldrig överensstämmer med de de inbetalade beloppen. Kör även åt ett svenskt taxiföretag, där stämmer inbetalningar och sammanställning på öret varje månad.

Toppskribent
1571
268

Svar till Stig Forsberg:

Kort sagt: Här ligger marknaden öppen för en ny aktör alt. för en utländsk aktör som bara behöver anpassa sitt bokföringsprogram till svensk standard.Bokföring är...
Precis.  Verkar inte finnas nåt krav på nånting hos de stora.
Jag har precis fått veta att jag behöver betala 50kr/månad till min bokföringsfirma också! dvs det blir en slags dubbelbetalning pga fortknox. DÅLIGT! men det beror ju på fortknox och inte bokföringsfirman
Funderade på o börja med Fortnox men efter ha läst dessa inlägg kommer jag nog bli kvar i Edison som fungerar alldeles utmärkt för mindre företag.
Nykomling
1

Många frågar men få som svarar som har lite bättre insikt i vad som hänt 🙂

Jag har jobbat i fortnox sedan ca 2012 och samtidigt suttit i andra bokföringsprogram som erbjudit andra varianter av hur bokföringen ser ut och görs. Fortnox grundutvecklare byggde programmet mot redovisningsbyråer med målgrupp för småföretagarna att erbjuda en prisvärd lösning för VÅRA kunder som vi tog in i deras system.  

Det började med 79kr per licens/modul med vissa paket som sänkte denna månadskostnaden ytterligare och för varje 2a användare betala man 29kr extra för man var 2 som hade samma tillgång. Sen höjde man till 99kr och några år senare togs 2a användaren bort och var bara licensbaserat med nya paket som gjorde man var tvungen att betala för vardera modul för paketen var inte billigare längre med moduler man inte använde men skulle ingå. 

Vi gjorde allt och hade tillgång till hela affärssystemet för vi betalade en licens till fortnox för byråstödet. Mina Kunder betala bara när de själva skötte en del av rörelsen som fakturering tex. Allt har funkat bra och varit marknades bästa lösning för oss små fram till drygt 3 år sedan när de tagit i stort sett hela marknadsandelarna så prisjustera man med 200-300% marginalökningar för den ensamma företagaren. Fakturering togs bort för oss som byrå så vi kunde inte sköta min kunds fakturering utan att kunden tvingades betala 2400 för att jag valt att använda fortnox i min byrå. Erbjudandet fortnox tog fram som "enkel fakturering eller enkel lön" var både kostsamt och ganska värdelöst och omvänd moms och andra funktioner går inte ens att sköta i denna slimmade versionen.

Fortnox har sista året sedan EQT som med alla kapitalbolag ska casha in sin investering likaså som Ludvig gjort så är det bara återbäringen som har betydelse för vilket pris som helt gentemot deras kunder och totalt skiter i kunderna. Pengarna är mer viktigt där man redan gjort miljardvinster årligen på befintliga kunder så är det inte tillräckligt för ett kapitalbolag. 

2 år har jag skällt ut fortnox kundservice för hur de behandlar mina kunder och när de tog bort funktioner och samtidigt skulle ha mer betalt för samma saker började jag fundera över min egna framtid där deras affärsstruktur redan visade på deras planer att ta över mina kunder.

Med fortnox access och Blink som den senaste påtvingande lansering är det helt självklart vad de tänkt så flyttar byrån så snart säsongen är över. För att förstå vad en flytt innebär och något jag kommer göra för att försvara mina kunder och min egna verksamhet: 7 års räkenskaper måste flyttas över till annat system och det i sig är inte så tidskrävande även om det också kommer ta tid, men att manuellt ladda ner varenda kvitto 1 o 1 och namnändra för en backup och koppling mot varje verifikation på +65 kunder kommer ta månader av min fritid utan något betalt och detta ligger helt i Fortnox ansvar vad de tvingar mig och många andra in i mitt i vår högsäsong där de inte ens kontakta företagarna om deras tvingande kostnad utan la det på oss som byrå att ta alla arga samtal!!!

Som redovisningskonsult är min kundservice och tjänster med en personlig och nära roll mot mina kunder alltid varit mitt stora fokus. Att se över företagens ekonomiska situation och jobba mot att de ska få det bästa men inom rimliga priser så är inte Fortnox aktuellt längre för de kostar mer än andra aktörer sedan 1 april. För 4.500 per år har du bara 1 funktion där konkurrenter har vad man borde ha, åtkomst till alla funktioner inte bara 1 utav 5 för samma pris eller dyrare. 

Företag som har många funktioner som tex webshoppar som kräver en massa kopplingar betalar idag 16.000 ex moms för ett fullt affärsystem hos fortnox som många troligen kunde ge en minst lika bra fullständigt affärsystem billigare, 16.000 per år där ytterligare ökningar förväntas är en riktig "RIPOFF".

Finns 1000 ord ytterligare att beskriva allt de gjort sista tiden men tycker det är tillräckligt med nuvarande skrivelse och frustation 🙂
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.