Medlem
13

Svar till Nina Esbjörnsson:

Men vem ska man byta till? Jag frågar seriöst eftersom jag behöver få tips och rekommendationer.
Om man har enskild firma kan jag rekommender mitt eget system Mineko.se som är en molntjänst som fortnox men mycket mer prisvärt, dock lite begränsad funktionalitet än så länge.

Om man vill köra bokföringen lokalt på sin egen dator så finns t.ex. Edison, eller GNU Cash om man vill ha något riktigt retro.

Jag tycker också det är tråkigt med alla komplicerade medlemsnivåer och tilläggskostnader hit och dit. Det slipper man i alla fall på mineko som bara har ett fast pris. 
Mineko bokföringssystem för enskild firma
Personligen valde jag att lämna Fortnox då bokslut och skatt inte kopplar felfritt med deras eget program för bokföring. Inte ens en återgående intern koppling till fel och brister trots att systemet vet var det hämtar uppgifter ifrån.
Dessutom är det betydligt dyrare än andra aktörer på marknaden.
Bolaget såldes tydligen för fantastiska 50+ miljarder utan att dessa elementära saker i programmet fungerade (om uppgifter jag erhållit stämmer).
Jag vet inte om de åtgärdat några kända brister eller introducerat nya i och med övertagandet men det lämnar som sagt mer att önska för enskilda användare.
Mikael Jörgenstam
Nykomling
6

Svar till Mikael Jörgenstam:

Personligen valde jag att lämna Fortnox då bokslut och skatt inte kopplar felfritt med deras eget program för bokföring. Inte ens en återgående intern koppling...
Ja, det finns brister i Fortnox. Som byrå kan man bokföra sitt eget företag i byråns Meny, men sedan är man inte kopplad till bokslut och skatt utan man måste lägga upp sig själv som klient till sin egen byrå.
Detta medförde att jag fick föra över SIE4 filer och tappade upplägg för löner, kunder, leverantörsfakturor, mycket onödigt merjobb.

Kort sagt: Här ligger marknaden öppen för en ny aktör alt. för en utländsk aktör som bara behöver anpassa sitt bokföringsprogram till svensk standard.
Bokföring är ju i stort lika över hela världen.
www.bengthedbergkonsult.se
Nykomling
2
1
Så rättt
Toppskribent
1104
146
Kort sagt: Här ligger marknaden öppen för en ny aktör alt. för en utländsk aktör som bara behöver anpassa sitt bokföringsprogram till svensk standard.
Bokföring är ju i stort lika över hela världen.

Är det verkligen det. Minns hur jag i flera år kämpade med att från Google få ett bokföringsunderlag för de pengar angående annonser de drog från mitt registrerade bankkort. De förstod aldrig vad jag menade, så jag antog att man i USA inte har någon bokföring med krav liknande våran.

Sköter även bokföring åt taxiföretag som kör åt Uber och Bolt. De pytsar in pengar då och då via bankgirot med endast en betalningsreferens innehållande bokstäver och siffror som jag p g a mönstret lärt mig kommer från respektive företag, ingen avsändare. Sen kommer varje månad en sammanställning över intäkter och kostnader som aldrig överensstämmer med de de inbetalade beloppen. Kör även åt ett svenskt taxiföretag, där stämmer inbetalningar och sammanställning på öret varje månad.

Toppskribent
1570
267

Svar till Stig Forsberg:

Kort sagt: Här ligger marknaden öppen för en ny aktör alt. för en utländsk aktör som bara behöver anpassa sitt bokföringsprogram till svensk standard.Bokföring är...
Precis.  Verkar inte finnas nåt krav på nånting hos de stora.
Jag har precis fått veta att jag behöver betala 50kr/månad till min bokföringsfirma också! dvs det blir en slags dubbelbetalning pga fortknox. DÅLIGT! men det beror ju på fortknox och inte bokföringsfirman
Funderade på o börja med Fortnox men efter ha läst dessa inlägg kommer jag nog bli kvar i Edison som fungerar alldeles utmärkt för mindre företag.
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.