Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 4 dagar sedan
Toppskribent
1570
267
Ja, den hade jag missat, men jösses vilket liv det är!  Ytterligare en anledning till att man ska ha egna program..

Ibland undrar jag om det är överskott på programutvecklare, så dom måste hitta på nåt att göra.  Blocket är väl det tydligaste exemplet på att man gör om en tjänst för att få den mer 'användarvänlig' och istället blir folk vansinniga.  Det där sker på sida efter sida. Skatteverket har haft busenkla funktioner, men sen gör man om dom så det blir total förvirring.  Allt med syftet att 'förenkla'.

I Fortnox har man tydligen infört nya, obligatoriska, funktioner som kostar extra.   Och det är väl klart, säljer man ut sig till riskkapitalister så blir det så.
Nykomling
10
2

Det som många verkar reagera på nu är ju den här nya grejen de lagt på – Access – som man inte ens kan välja bort. Blir en extra kostnad oavsett om man vill eller inte, och det är väl där mycket av irritationen kommer ifrån.
Sen känns det som att priserna smyghöjs hela tiden också. Nya funktioner paketeras på ett sätt som gör att man till slut betalar mer, utan att riktigt känna att man får så mycket extra för det.
Problemet är ju också att Fortnox sitter så starkt. Det är inte bara att byta system hur som helst, så man blir lite fast.
Och många redovisningsbyråer verkar inte heller helt nöjda – känns som att Fortnox börjar röra sig in på deras område mer och mer.

Nykomling
9

Nya ägarna Wallenberg ska väl casha in.

Nykomling
2
1

Svar till Erika Jofur:

Det som många verkar reagera på nu är ju den här nya grejen de lagt på – Access – som man inte ens kan välja...
Fortnox  börjar att bli  överförmyndare .Det är inte okej att tillföra tjänster som man inte bett om eller behöver.Finns inga andra företag som kan göra så mot kunder,tillföra  en tjänst som dom inte bett om
Toppskribent
1570
267

Svar till Olle Jönsson:

Fortnox  börjar att bli  överförmyndare .Det är inte okej att tillföra tjänster som man inte bett om eller behöver.Finns inga andra företag som kan göra...
I internetvärlden tycker jag iofs det är rätt vanligt.  Kommer ju ständigt en massa nya funktioner som man inte bett om..
Det har skett flera höjningar och i grundabonnemanget fler tjänster som man anske inte behöver. Man blir tvingad där att betala mer. Likaså dyra styckkostnader på mycket. De tjänar grymt mycket pengar på detta. Nackdelen för dem blir som jag uppfattat det att fler byter leverantör.

Svar till Olle Jönsson:

Fortnox  börjar att bli  överförmyndare .Det är inte okej att tillföra tjänster som man inte bett om eller behöver.Finns inga andra företag som kan göra...
Precis så här är det Björn Lunden har gjort och det var därför jag bytte från dem till Fortnox. Helt otroligt att det blir samma visa där också!

Svar till Annica Tollén:

Det har skett flera höjningar och i grundabonnemanget fler tjänster som man anske inte behöver. Man blir tvingad där att betala mer. Likaså dyra styckkostnader...
Men vem ska man byta till? 
Jag frågar seriöst eftersom jag behöver få tips och rekommendationer.

Svar till Nina Esbjörnsson:

Men vem ska man byta till? Jag frågar seriöst eftersom jag behöver få tips och rekommendationer.
Bra fråga. Tyvärr så är nog inte gräset grönare någon annanstans. Och jag tänker att det är en smaksak då varje program har sina fördelar. Fortnox är duktig på integrationer bland annat.
Toppskribent
1570
267

Men vem ska man byta till? Jag frågar seriöst eftersom jag behöver få tips och rekommendationer.
Jag kör bara stationära program. Orkar inte med alla dessa integrationer  🙂  Tycker dom har blivit helt fixerade vid digitaliseringen. Tjatar ju inte om nåt annat nu.
Har några kunder som kör med Fortnox, vet inte riktigt varför egentligen. Så dom lägger bara till mig när det är dags för bokslut etc.

Visma Administration 2000 ska visst göras så det kan köras i molnet.   Det kan väl bli en möjlighet för de som vill ha det lite 'i luften'.

Svar till Ingvar Wogenius:

Jag kör bara stationära program. Orkar inte med alla dessa integrationer  :)  Tycker dom har blivit helt fixerade vid digitaliseringen. Tjatar ju inte om nåt...
Jag skulle gärna köra med stationära program. Jag har i många år jobbat i BL Administration och älskat det, men nu tvingades man in i det digitala till dyra priser och det gick bara inte att vara kvar. Då bytte jag till Fortnox för det var det alternativ som verkade bäst. Men jag skulle gladeligen ta emot rekommendationer för något/några stationära program att arbeta i istället.
Ska kanske tillägga att jag driver en liten redovisningsbyrå.
Toppskribent
1570
267

Jag skulle gärna köra med stationära program. Jag har i många år jobbat i BL Administration och älskat det, men nu tvingades man in i...
Tja, Visma Administration finns ju att köpa. 1000 eller 2000, beroende på behov. Jag kör med 1000, och tycker det funkar utmärkt.
Visma E-ekonomi däremot tycker jag är lite väl simpelt. Det lanserades väl i hast för att konkurrera med Fortnox.

Visma skatt var ett perfekt program för deklarationerna. Vad gör dom?  Jo, lanserar ett superknöligt Visma Skatt proffs som ligger online.

Däremot tycker jag Vismas löneprogram är knöliga, där kör jag Edison.    Blandar hej vilt  🙂

Svar till Ingvar Wogenius:

Tja, Visma Administration finns ju att köpa. 1000 eller 2000, beroende på behov. Jag kör med 1000, och tycker det funkar utmärkt.Visma E-ekonomi däremot tycker...
Tack!
Då är det kanske dags för mig att söka runt....
....och våga blanda lite mer jag också.
Nykomling
3
Ja, de har höjt priserna rejält, bland annat med hänvisning till nya funktioner som långt ifrån alla använder, samt externa faktorer som exempelvis konflikten i Mellanöstern – vilket jag personligen tycker är svagt motiverat. Som utvecklare ser jag det snarare som en intressant möjlighet: att bygga en ny, mer prisvärd bokföringsapp, nischad för småföretag, med fokus på det som faktiskt behövs – utan en mängd överflödiga funktioner som många företagare ändå inte har nytta av.

Svar till Abf G:

Ja, de har höjt priserna rejält, bland annat med hänvisning till nya funktioner som långt ifrån alla använder, samt externa faktorer som exempelvis konflikten i...
Som redovisningskonsult vill jag bara räcka upp handen för att du gärna får utveckla ett nytt, ej digitalt, system för oss också....om du nu skulle få lite tid över. 😉😁
Nykomling
6
Instämmer med ovanstående om Fortnox, som hela tiden gör det dyrare och dyrare.
Jag upplevde det som när Fortnox kom så var det till för företagaren och dennes företag.
Nu har det blivit ständigt nya avgifter och dessa mycket irriterande småpriser på allt.

Jag har många gånger tänkt på att när de gör nya tjänster och manualer, varför låter Fortnox inte någon helt okunnig skriva manualen och ha någon kunnig som denne kan fråga, utan det är den som redan kan som skriver. Ganska vanligt i datavärlden tydligen.
www.bengthedbergkonsult.se
Medlem
59
3
Bengt Hedberg skrev:
Instämmer med ovanstående om Fortnox, som hela tiden gör det dyrare och dyrare.
Jag upplevde det som när Fortnox kom så var det till för företagaren och dennes företag.
Nu har det blivit ständigt nya avgifter och dessa mycket irriterande småpriser på allt.

Jag har många gånger tänkt på att när de gör nya tjänster och manualer, varför låter Fortnox inte någon helt okunnig skriva manualen och ha någon kunnig som denne kan fråga, utan det är den som redan kan som skriver. Ganska vanligt i datavärlden tydligen.

Ja, det är tyvärr vanligt. Det är många gågner innom utveklingen, varesig det gäller manualen eller funktionerna i sig, eller vad som helst, som det har missats att anlita en UX designer. Ingen UX, ingen användarvänlighet.

Toppskribent
1570
267
Stig Forsberg skrev:
Vad kostar Fortnox efter prishöjningen?

Känns som att det är rätt svårt att få ett grepp om innan man får fakturan.  Det är så många olika delar man kan välja eller välja bort, och var och en har en egen avgift.
Prislistan är ju rätt 'omfattande'...

https://www.fortnox.se/produkt/prislista

Nykomling
6
Instämmer det är lite knepigt att få grepp på alla delar i Fortnox priser tillsammans.
Att läsa prislistan är ju enkelt, men vad det blir tillsammans..................

www.bengthedbergkonsult.se
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.