Här delar han med sig av sina fem bästa tips för att öka din försäljning – oavsett om du har en butik, restaurang eller salong:
Kunden måste känna sig välkommen
Tänk på att ha en ren, prydlig och välkomnande miljö som får din kund att vilja komma in och också stanna en stund. Försök också att få kunden att fortsätta in i butiken genom att skapa naturliga stråk. Det här gäller både om du har fysisk butik, restaurang eller e-handel.
Simulera kundupplevelsen
Låtsas vara en kund som kommer in för första gången (eller be en vän). Vad är det första du ser? Var fastnar blicken? Här ska du se till att skylta med de varor som du vill sälja.
Försäljningstips för butik (inkl några snabba råd till butikschefen)
Underlätta för kunden
Det måste vara lätt att handla. Se t ex till att varor i skylten är lätta att hitta i butiken. Priset ska vara tydligt, ovisshet skapar inte köplust. Välkomna kunderna in i butiken och var sedan tillgänglig om de behöver hjälp.
Butiksförsäljningsguiden: Om konsten att skapa framgångsrika butiker
Mersälj i kassan
När kunden är redo att betala måste det vara tydligt hur, ordna så att eventuell kö blir tydlig med start och slut. Använd köutrymmet för merförsäljning genom att placera lättköpta och billiga varor där. Passa på att prata med kunden när de betalar. Skapa en relation och välkomna tillbaka.
Var försiktig med rabatter
Tänk på att en stor rabatt kräver väldigt mycket mer försäljning för att vinsten ska bibehållas. För att ge ett exempel, om din marginal är 50% (dvs inköpspriset motsvarar halva priset som kunden betalar) och du ger 30% rabatt så måste du sälja 150% mer för att behålla samma marginal. Om du istället ger 10% rabatt räcker det att du säljer 25% mer för att behålla marginalen.