Naturligtvis skapar budskap med texter i kombination med bilder och tydlig layout en snabb kommunikation. Budskap som sekundsnabbt skapar en känsla. Något som det muntliga budskapet inte klarar av lika snabbt.
Trots de många budskapen som når oss via tidningar och brevlådor står sig telefonen som nummer ett när det gäller muntliga förhandlingar i realtid. Telefonsamtalet anses av många idag som den viktigaste kommunikationsformen, när det gäller att säkra en order, låt vara ofta tillsammans med andra media. Även om mängden tryckta meddelanden fortfarande växer stadigt, utgör telefonsamtalet en svårersättlig arena för den ömsesidiga direktkommunikationen. Speciellt när stora värden står på spel, är realtidsdialogen ofta något som möjliggör garanti för aktualitet och individualitet.
Ett affärssamtal kan i princip handla om vad som helst och ta vilka vändningar som helst, när som helst. Spannet är stort mellan, ja vi slår till och vill gärna fundera på det här. Engagerade och erfarna förhandlare som talar för sin produkt, kan alltid skräddarsy unika och anpassade lösningar i realtid. Lösningar som du inte kan finna på hemsidor och i broschyrer. Professionella telefonsäljare har alltid fördelen att de tålmodigt kan förklara, svara på frågor och bemöta varje kund på ett speglat och anpassat sätt som motparten ofta känner empati för.
Frågor kan ställas och besvaras från båda håll, tankar kan utbytas, beskeden blir omedelbara, kontakten och informationsutbytet blir ömsesidigt. Det enkelriktade brevet och mejlbudskapet har naturligtvis sina fördelar för både sändare och mottagare. Inte minst eftersom parterna kan behöva rådrum för att tänka igenom situationen och erbjudandet.
Telefonen har sina fördelar i sin omedelbara kommunikationsform i realtid, där stor del av budskapet förmedlas i röstläge, tempo, pauser och nyanser. I ett känsligt läge kan ett sekundlångt uppehåll betyda en utebliven affär där köparen kan tycka att säljaren verkade tveksam.
Så här kan verkligheten se ut:
Kunden som ringer upp kan färgas av hur lång tid det tar för att få ett svar eller få komma fram till en person som de kan föra ett samtal med. Ibland en person med en telefonröst som tyder på ointresse eftersom den uppringda dröjde med att svara. Ett ögonblick, sa dom i växeln och nu har det varit tyst i 30 sekunder. Inte sällan en grund för att kunden ska välja ett annat företag som affärspart. Motsatsen gäller självfallet, då reaktionen blir följande: Vad trevliga de var, som gav sig tid att förklara. Jag tror att deras företag kommer att bli en bra partner för oss. Min slutsats blir att varenda person på företaget som en kund kommer i kontakt med är säljare på företaget. Självklart tycker du kanske. Verkligheten ser tyvärr annorlunda ut, med många crm-fientliga uttryck ”som du får ringa senare och prata med någon annan.” Märkligt bemötande, när det är lika enkelt att svara: ”Jag vet inte just nu vem du borde prata med, men låt mig kolla upp det och ringa tillbaka till dig när jag vet det. På vilket nummer kan jag nå dig?”
Har du själv något positivt exempel på ett bra bemötande, så skriv in en kommentar under bloggen.
Din telefonvän
Uno