Offerten är ett juridiskt bindande dokument där ditt företag blir bundet till tidsomfattning och pris.
De punkter i offerten som du ska titta extra noga på är:
- Offertens giltighet. Ange hur lång tid i kalenderdagar eller i form av ett slutdatum som offerten gäller (datum är tydligast). En månads giltighet är mycket vanligt för offerter. Varför? Jo, tänk om du missar offertens giltighetstid, och kunden sedan återkommer efter flera år när du och alla andra glömt bort offerten och vill beställa uppdraget! Ditt företag har i så fall inget annat att välja på än att damma av offerten och göra jobbet till det pris som ditt företag lämnade då.
- Avgränsningar i offererad lösning. Finns det något viktigt att specificera som inte ingår i offerten? Skriv det i så fall! På så sätt undviker du och kunden missförstånd om vad ditt företag ska leverera.
- Tillägg. I offerten har du också möjlighet att erbjuda kunden tilläggslösningar, vilket kan skapa merförsäljning för ditt företag. Skriv vilka tillägg du kan erbjuda och vad det kostar, alternativt om det innebär en separat offert.
Missa inte: Offertskolan - hur du får kunden att nappa
- Betalningsvillkor är mycket viktigt att informera kunden om på offerten. Om det är ett stort uppdrag kan du behöva delfakturera en del av beloppet så att ditt företag inte ligger ute med en massa pengar (det är dyrt att vara en bank åt sina kunder). Kunden kan inte efter att ha godkänt offerten komma och anmärka på betalningsvillkor som står på fakturan sedan (möjligtvis göra en reklamation om ditt företag inte levererat det du lovat i offerten).
- Offererat belopp. Skriv offererat belopp exklusive moms, det räcker att skriva vilken momssats som tillkommer (i de flesta fall 25%).
- Underskrift. Om det är ett uppdrag och du vill vara säker på att kunden verkligen gör en beställning, så är det lämpligt att ni båda skriver under beställningen med era namn samt ort och datum. Endast firmatecknare får skriva under en beställning.