På fint PR-byråspråk kallas det att "lifta med redan existerande informationskanaler". Alltså: rida på ryggen på någon och därmed åka snålskjuts.

Istället för att du själv betalar för att trycka upp och dela ut marknadsföringsmaterial med reklam för din sajt kan du kontakta andra företag och organisationer som du tror är intresserade av det du erbjuder. Gör sedan någon form av överenskommelse med dem så att du syns med ditt budskap och webbadress när de kommunicerar med sina kunder eller anställda.

Det kan vara allt från att de bladar med din flyer när de skickar ut sina broschyrer, till att du nämns i deras nyhetsbrev eller får en blänkare i personaltidningen. Men det kan också vara så vanligt som att de får göra en utlottning av dina produkter i sina medier. Varje gång Vecko-Revyn har tävlingar där du kan vinna hudvårdsartiklar så kan du vara säker på att det är en piggyback-deal som ligger bakom aktiviteten (och att det syns någon liten webbadress bredvid de snygga bilderna på schampot som lottas ut).

Innan du letar piggyback-partners bör du göra en liten målgruppsanalys, för att liftandet ska bli så effektivt som möjligt. Efter att du definierat vem du vill nå, vad för slags personer din målgrupp består av, ja då kan du enklare ta beslut om vilka företag som är lämpliga för just dig. Sedan är det bara att börja kontakta och föreslå samarbeten.
Ha gärna en färdig idé på hur du tycker att ni kan jobba tillsammans.

Kan de få piggybacka hos dig/er? Kan ni byta tjänster? Har du något som deras målgrupp skulle gynnas av eller kunna få som uppmuntran?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.