- Jag kan bara se plus med att ha ett medmänskligt företagarklimat. Medmänskliga företag får människor att växa, får fler kreativa idéer på bordet och om de anställda trivs blir de goda ambassadörer för verksamheten, säger Jennifer Lind.
Om det inte ställs krav på ett etiskt företagande kan företagskulturer bli väldigt hårda. I Sverige kan det framförallt handla om dominerande mansstrukturer där inte alla får komma till tals, eller att det kan vara svårt för stora företag att hålla god etik när beslutsvägarna är långa.
- Hårda företagskulturer är destruktivt, och företag som har det är inga roliga arbetsplatser som ger vind i seglet direkt, menar Jennifer.
Jennifer tror inte på att företag inte skulle ha tid för etik och medmänsklighet. Om man ser och pratar med varandra så mår personalen också bra och kommer att jobba bättre. Kreativa möten är ypperliga tillfällen för människor att ses och bli ett gott gäng.
- Det är uppenbart att laget är viktigare än jaget för de företag som lyckas. Jag tycker ändå vi kan se att företag blir duktigare på att bemöta sin personal och det hjälper dem att växa, menar hon.
Jennifer Lind är själv chef för en mindre städfirma och har nyss nyanställt en tjej.
- Jag tror att hon kände sig välkommen för den hon var och hon fick komma till tals tidigt i företaget. Att vara medmänsklig då man nyanställer handlar om att bjuda in till bordet så att säga, det runda bordet där riddarna ska sitta, säger hon.
Du kan inte leda andra så länge du inte kan leda dig själv, och för bli en medmänskligare ledare måste du därför börja jobba med just dig själv. Först och främst måste du bestämma dig för att du vill bli mer etisk och våga titta på dig själv, se vilka eventuella motgångar du har. Fokusera på det du är bra på. Ibland behöver du utvecklas på vissa punkter och ibland behöver du ge bort ansvarsområden till någon annan.
- Sedan är det viktigt att hela tiden läsa sig till ny kunskap, att ha mentorsgrupper för att utvecklas, att våga utmana sitt företagande, våga be om hjälp och våga tänka nytt för att se hur företaget kan utvecklas, tipsar Jennifer.
Det är också viktigt att få ett bra rykte som sprider sig som ringar på vattnet. Vi behöver kunna kommunicera mer genomtänkt marknadsföring om varför konsumenter ska välja just mitt företag. Det gäller att få ut rätt budskap i rätt kanaler och Jennifer tror att medmänskliga företag kan ha en stor konkurrensfördel i framtiden.
Jennifers egna företag har jobbat med biologisk miljöstädning i nitton år och de stödjer flera välgörenhetsorganisationer så som Unicef och SOS Barnbyar. Hennes nästa utmaning blir att hitta ett välgörande ändamål som mer symboliserar hennes verksamhet. Barn dör varje dag i Afrika på grund av sjukdomar som orsakats av att de inte har riktiga toaletter. Det är en mänsklig rättighet att ha en toalett anser Jennifer och hon funderar därför på att bidra till toalettfonder eller något liknande.
- I mitt företag vill vi ta ett större ansvar och inte bara se pengarna. Jag tycker det är intressant att fundera lite grann på hur man kan kombinera välgörenhet och företagande, avslutar Jennifer Lind.
http://wolber.se/1000-gratis-affarsideer-som-vill-bli-verklighet-lista/
http://apprikos.se/2011/06/60-gratis-affarsideer-till-24hbc
www.stadmyra.se Se mer...
För mig är det bara hyckleri att tala om medmänsklighet och etik som exempel att människor behöver toaletter i vissa länder. Blir de mindre fattiga då? Nej. Jag ser ingen etik i att lämna bidrag till organisationer som håller människor i fattigdom.
Jag vill inte anlita företag som ska pracka på andra någon etisk norm och använder sig av sådant för att skaffa sig affärer. Det om något är inte etiskt i min värld. Se mer...