Startsida
av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se i Älmhult
91 foruminlägg
1352 artiklar
VOYD är en verktygslåda där man kan publicera filmer, utbildningar, föredrag, konserter med mera för en publik som har ett stort intresse för att se det. Publiken har då möjlighet att betala för innehållet och det i sin tur gör att kreatören kan fortsätta göra mera.

 

Videostreaming omsätter många miljarder globalt och marknaden växer med cirka 20 % per år. Plattformar som Youtube tillhandahåller mängder av gratis material som är en utmärkt ingång till lite mer fördjupning, som kreatörerna då tar betalt för på en annan plattform, en del knutna till stora biljettförsäljningsföretag. På en plattform som VOYD bestämmer kreatörerna priset. Jesper Johansson säger:

– Vi fungerar som bollplank kring prissättningen och får mer och mer erfarenhet kring var tröskeln finns för att publiken ska tycka det är värt att betala för materialet. För nya artister kan man experimentera med en funktion som kallas ”pay what you can”, det vill säga att konsumenten själv väljer priset.

Pandemins påverkan på branschen

Coronapandemin har skyndat på utvecklingen av streamingtjänster, då stora sammankomster som konserter och andra föreställningar med publik stoppades i mars 2020. Fler satsade på sin hemmiljö på olika sätt, så även på ljud och bild för att se film och lyssna på musik hemma i stället. Att samlas några få för en hemmabiokväll blev vanligare då man inte kunde gå på bio till exempel. 

Streamingtjänsterna spås av de flesta vara här för att stanna, även efter pandemin. Konserter och andra evenemang kommer att spelas in i ökande omfattning så att de kan ses både live och on demand. Det gör att kreatörerna får fler tillfällen att sälja sitt material.

Passionsekonomi

 

Jesper Johansson använder uttrycket passionsekonomi och det tycker han speglar vad det är frågan om. För honom handlar det om transaktioner där värdet inte är en sak du får för pengar, utan snarare en form av tillhörighet eller känslan av att bidra. Passionen till personen, ämnet eller saken är den stora drivkraften. Han säger:

– När våra kreatörer älskar det de gör så svarar deras fans och följare med att gärna betala för det de gör, men även för att de ska fortsätta producera. Då kan kreatörerna fortsätta göra det som de älskar och göra det ännu bättre. Det är en överenskommelse som båda parter vinner på, en win-win.

Om vi jämför med det som brukar kallas gig-ekonomi så handlar det om att gå från att vara anställd till att bli frilans eller konsult. Att göra det du vill göra i stället för vad någon annan säger till dig att göra. Det är en frihet i det, men där saknas drivet vidare framåt.

 

– När följarna betalar dig för att du ska fortsätta att skapa mera så blir det ett kontinuerligt inflöde av resurser till det som är din passion och då blir det passionsekonomi av det i stället. Det är just det som gör VOYD till ett bolag inom passionsekonomin, avslutar Jesper Johansson.

Av Carin Andrén

Se även: Följ INTE din passion, jaga möjligheter i stället


Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.