- Det är viktigt att finnas där våra medarbetare finns, konstaterar hon.
Förpacka ditt budskap attraktivt
När den rätta plattformen för dina förutsättningar och företag är valt gäller det att nå ut till sin målgrupp. Bästa sättet att göra detta på enligt Theresa är att förpacka sitt budskap på ett attraktivt sätt – något som de är experter på. Genom att varva med högupplösta bilder, text och tips når deras inlägg på Facebook många.
- Enligt en undersökning bombarderas vi med ca 5000 reklammeddelanden om dagen, information som är omöjlig för den mänskliga hjärnan att sortera. Med en stor skarp bild kan vi därför fånga uppmärksamheten, och sen leda in till övrig text när åskådaren klickar upp bilden, berättar Theresa.
Ett annat knep för att inläggen ska bli så attraktiva som möjligt kan vara att genom att analysera statistik på exempelvis Facebook ta reda på vad kunderna är intresserade av och inte menar hon. På så vis målgruppsanpassas inläggen för ditt företag.
- Vi på Key Solutions ser dessutom till att ofta tipsa om vår Facebook-sida i vårt övriga marknadsmaterial och på mässor. Sen är vi även noga med att uppdatera sidan med jämna mellanrum för att behålla intresset, tillägger hon.
Det viktigaste för att få spridning på sociala medier
Vidare för att nå framgång som företag på sociala medier kan det vara bra att diskutera inläggen innan de postas så att alla inläggen följer företagets kärnvärden och bidrar till en bra helhetsbild för företaget tycker Theresa.
- Vartenda inlägg är viktigt för oss på Key Solutions, så vi för alltid en intern diskussion kring vad som är lämpligt och intressant att posta. Det är viktigt att inläggen följer vår ”Key Spirit”, och passar in i våra företagsvärden, motiverar hon.
Ett annat tips Theresa ger är att tänka på vem du tävlar mot och hur du själv beter dig på sociala medier.
- Vad har du gillat på senaste tiden? Vilken Facebooksida brukar du besöka med jämna mellanrum? Anknyt också till aktuella händelser, det kan öppna upp för att få gillare som annars kanske inte hade hittat till din sida, tipsar hon.
Slutligen handlar det helt enkelt om att tänka på att dina inlägg ska engagera dina kunder. För oss har det handlat mycket om att tänka dialog istället för monolog – du ska föra en konversation med dina kunder istället för att tala till dem. Theresa förklarar att företag här kan fånga upp sina kommentarer och arbeta utefter dessa.
- Det viktigaste är ju ändå att nå din målgrupp. Du måste anpassa din ton och dina bilder till den du vill nå på andra sidan skärmen. Krångla inte till det – hellre ett för kort inlägg än ett för långt, sammanfattar hon.