Visst är det bra att arbeta hårt för att få löneförhöjning, men det brukar röra sig om tråkigt lite pengar. Många anställda kan dessutom sitta ganska säkert oavsett om de bidrar till arbetsgivarens resultat eller inte. En företagare som lyckas kan däremot ta hem vinsten själv och omvandla pengarna till skön livskvalitet. Och om resultatet inte blir det önskade är det företagaren själv som blir lidande.
Alla företagare borde därför vara intresserade av att nå ett bra resultat. Gärna också utan att arbeta 63 timmar i veckan. Tyvärr ser man oftare företagare som jobbar väldigt hårt utan att få ut mer än att de kan klara sig, eller knappt det.
Mål hjälper dig till framgång
En av nycklarna till att nå större framgång och samtidigt arbeta på ett sätt som är hållbart i längden är att arbeta målinriktat. Att veta vart man är på väg och hur vägen dit ser ut är väldigt viktigt av flera anledningar. Den viktigaste är att det är ett effektivt sätt att eliminera alla ”småstigar” som leder oss fel. De här småstigarna är alla de uppgifter vi lägger ner vår tid på som egentligen inte leder oss dit vi vill. Med ett klart mål i sikte blir det lättare för oss att välja rätt bland alla de uppgifter som pockar på vår uppmärksamhet.
Inte många skulle erkänna att de arbetar ad hoc, de flesta anser nog att de är hyfsat målinriktade i sitt arbete. Vissa kanske till och med har mål med sin verksamhet, nedskrivna eller underförstådda. Jag menar att det i de flesta fall inte räcker. Att arbeta sant målinriktat innebär att välja en teknik som finns med dig i vardagen. Varje gång du tar ett beslut om vad du ska göra kan du få hjälp av dina mål, om du har lagt upp dem på rätt sätt.
Hur ser bra mål ut?
Det första kännetecknet för bra mål är att de är nedskrivna. Att hålla några målsättningar i huvudet fungerar inte, det är inte tillräckligt tydligt för att ge vägledning åt dig i ditt arbete. Har du dessutom medarbetare säger det sig ju självt att målsättningen inte bara kan finnas i din hjärna, den måste ut till din omgivning.
Läs även: 5 vanligaste sakerna folk ångrar när de dör
Att bestämma sig för att skriva ner sina mål innebär också att ta dem på allvar. Du kommer att lägga mer tid på dem och det blir tydligt när du skriver ner dem om de håller eller om de är för luddiga eller orealistiska.
I arbetet med mål är det viktigt att inte slarva eller tro att det räcker med någon stund här och där. Om målen ska fungera måste du lägga ner tid på dem. Du behöver stöta och blöta dem lite för att de ska bli bra. När du skapar målen ska du tänka på att de ska vara:
Tydliga
Det ska framgå vad som menas med målet, klart och tydligt. Bort med floskler och reklammeningar. De mål du använder och arbetar mot ska vara så tydliga att de kan ge dig vägledning i det dagliga arbetet.
Enkla
Svåra ord och meningsbyggnader som är till för att imponera ska bort ur målen. Skrapa fram kärnan, då blir de också tydligare.
Mätbara
Du måste kunna säga ”nu är jag i mål” eller ”nu är vi långt från målet”. Det är din enda möjlighet att styra ditt eget och andras arbete med hjälp av målen. Och viktigast av allt, om du inte vet när du har kommit i mål kan du heller inte fira det, och det vill du, eller hur?
Modiga
Ingen minns en fegis. Och om dina mål ska vara inspirerande måste de vara lite djärva. Att sätta upp mål som man vet att man brukar uppnå är meningslöst. Satsa större eller låt bli att sätta mål inom det området.
Målkedjan, en stig att följa
Att bara sätta upp ett skriftligt slutmål är en bra början. Men slutmålet är ofta så avlägset eller så övergripande att det ger liten vägledning till hur du ska arbeta varje dag. Att arbeta med delmål i en kedja är ett bättre sätt att få vägledning.
Kedjan bygger du upp genom att betrakta ditt övergripande mål. Ställ dig själv frågan vad som är det sista steget innan detta mål uppfylls. Om du har som mål att få ett stort företag på din ort som kund kanske sista steget innan de blir kunder är att personalchefen där tar beslut om att ingå avtal. Det är alltså nästa steg i kedjan. Fortsätt att ställa den här typen av frågor tills du har en kedja av olika mål, som ligger tätt mot varandra. I slutet av kedjan finns det en startpunkt, något du kan göra idag. Nu har du en stig att följa, och om du har satt ihop kedjan på ett bra sätt är det goda chanser att du når ditt mål.
Missa inte: 17 ovärderliga råd från världens främsta entreprenörer
Dina medarbetare – ditt hundspann
Om du är soloföretagare räcker det om du håller reda på vägen, och ser till att inte hamna på avvägar. Men om du har anställda, många eller få, är det flera som måste förstå vart ni är på väg och vara villiga att dra åt samma håll. Vi ser ofta medarbetare som arbetar mindre eller med mindre entusiasm än de andra som ett problem. Men du får lika stora problem om dina medarbetare arbetar hårt men utan riktning. Personer som arbetar i olika riktningar kan slita hårt utan att komma någonstans, och det leder bara till frustration, för dem och dig.
Om ditt team istället kan fungera som ett hundspann, som alla arbetar med entusiasm i en riktning, kan ni ta er riktigt långt. Ett bra hundspann kan springa nästan 20 mil på en dag, och det ser ut som om alla njuter av det! För att lyckas krävs det att du vet vart du vill vara på väg, och har möjlighet att förmedla det till dina medarbetare så att de förstår.
Hur du ska göra det i ditt unika företag vet bara du, men det är viktigt att ta sig tid att arbeta både med att ta fram mål och att förankra dem hos de du arbetar med. Generellt kan man dock säga att det finns tre viktiga beståndsdelar i att få personer att arbeta mot ett mål. Det handlar om vilja – kunna – förstå.
- Personen måste vilja gå mot målet. Det krävs att målet känns meningsfullt och att det innebär något positivt även för personen om målet uppnås.
- Personen måste kunna arbeta mot målet. Det här innebär att man måste ha både kompetens och befogenheter. Uppgiften ska vara något som personen klarar av, och det måste finnas strukturer som stöttar att gå just mot målet. Man kan inte sätta upp som mål att vara en kundinriktad organisation och sedan ge medarbetarna för lite tid med varje kund eller hindra dem från att fokusera på kundens behov på annat sätt.
- Personen måste förstå vad målet innebär. Det måste vara tydligt för alla vad målet innebär, och det ska inte vara möjligt att lägga sina egna betydelser på ord eller begrepp som finns i målet.
Vad väntar du på?
Att arbeta med mål kan ta lite tid, och det kan skapa diskussioner i arbetsgrupper om vart verksamheten egentligen är på väg. Men i slutändan är det otroligt givande. Det kan ge dig ett bättre resultat och dina medarbetare en mer meningsfull vardag. Det är definitivt värt den tid och kraft som du lägger ner.