En sådan här process tar väldigt mycket tid och kostar mycket pengar. Kanske vill du använda din tid till något annat roligt, exempelvis som att tjäna pengar istället för att förlora pengar.
Efter vår senaste finansiella ”kris” har det nu blivit många fler arbetssökande. Istället för ett par hundra sökande kanske du får mellan 700 och 1000 ansökningar till din utannonserade tjänst. Du kan redan nu se framför dig hur mycket mer tid och pengar detta kommer att kräva av dig.
Går det att effektivisera anställningsprocesser?
Att gå igenom flera hundra cv:n är kanske roligt de första två timmarna, men efter att en femtedel av ansökningarna har avverkats börjar det roliga övergå till tristess och de vardagliga arbetsuppgifterna börjar locka allt mer. En väl fungerande och snabb anställningsprocess är därför viktig för dig. Ju fortare en anställningsprocess sker, desto snabbare kan du fokusera på att öka dina intäkter. Det är därför du anställer i första hand.
Utöver att processen är snabb måste den också vara pålitlig. Detta för att du ska hitta rätt person direkt och slippa göra om processen igen efter sex månader. För att skilja ut de arbetssökande måste alltså nya tillvägagångssätt användas. Nya metoder och verktyg som hittar just den personen som passar ditt företag och som brinner för samma saker som du gör. Det finns sådana processer, men det krävs att du byter ut din gamla och ”trogna” anställningsprocess mot en ny eller flera nya processer.
Dagens kreativa processer
I dagens arbetsklimat krävs det kreativa anställningsmetoder för att hitta rätt person till rätt jobb. En kreativ anställningsmetod är ett alternativt sätt att utföra din anställning på. Det går inte att lita till 100 procent på cv:n och personliga brev, utan personer kan fungera annorlunda än vad de lyckas framhäva i pappersform. Därför bör de som söker arbete hos dig få genomgå olika kreativa och roliga metoder som visar vilka dem är. Metoder som lockar fram kreativiteten och nytänkandet hos dem och där de kan framhäva deras förmågor.
Det finns kreativa metoder som hjälper dig att hitta de som exempelvis är bra på att lösa problem och det finns de metoder som hjälper dig att hitta personer som först inte verkar intressant för ditt företag, men som kan visa sig passa företaget mer än bra.
Börja med två övningar
En metod i anställningsprocessen är att testa de sökandes framtida syn på både ditt företag och på deras eventuella anställning. Det kan vara svårt att anställa en ny person och få denne att arbeta under en längre tid i ditt företag, därför är en sådan här övning av stor vikt. Här kan du ställa dem olika frågor specifikt ur ditt företags perspektiv. Exempelvis:
- Vilken roll har du i företaget om fem år?
- Vart på marknaden befinner sig företaget då?
- Vad skriver dagstidningar om företaget om fem år?
Den här övningen kallas visionsövning och syftet med den är att du ska kunna se vilken framåtanda, driv samt positivt tänkande de sökande har. Här ser du också om de är pålästa och intresserade av din verksamhet.
Den andra metoden kallas för Snabblösaren. Där ska de sökande skriva ner hur de spontant tänker kring olika saker som du nämner. Säg att du äger en restaurang och behöver personal som snabbt löser problem, ställ exempelvis dessa ord eller påståenden;
- Kunden gillar inte maten
- Stress
- För få kypare
- Slut på viktig ingrediens
De sökande ska då skriva ner hur de löser dessa problem, gärna med två olika lösningar till samma påstående. Övningen bör ske under tidspress för att de svar som lämnas ska vara de mest spontana. Syftet är att se hur de sökande hanterar olika situationer känslomässigt och praktiskt, om de är problemlösande eller inte. Snabblösaren behöver inte alltid se ut på det här sättet utan kan anpassas till de kvalifikationer du eftersöker.
Tänk nytt, tänk kreativt!
Det här är två metoder som är effektiva när du har många arbetssökande och snabbt vill reducera antalet sökande.
För att hitta rätt person till ditt företag måste du alltså tänka nytt när det gäller din anställningsprocess. Det kan du göra genom att använda dig av olika kreativa metoder och processer som hjälper dig att spara både tid och pengar!