Tidigare var en bra webbsida viktigt för alla företag, inte minst som ett professionellt visitkort som dygnet runt presenterar ditt bolags produkter och verksamhet och som även fungerar som ett marknadsföringsverktyg och driver in leads.

I takt med att allt går mot e-handel och att allt i princip går att beställa och betala för online, så kommer en egen webbutik vara lika viktig för företag som en mer traditionell hemsida med information och kontaktuppgifter.

Och det finns idag många bra e-handelslösningar (eller e-handelsplattformar) i olika prisklasser och med olika funktionalitet, så det kommer finnas en bra lösning som passar din affärsidé och dina planer framåt. 

Idag behöver du inte vara tekniker för att driva en webbutik – i princip allt finns färdigt att använda i plattformen eller via integrationer eller så kallade plug-ins, som enklast kan liknas vid appar som utför olika uppgifter (till exempel hantering av rabattkoder och stöd för att sälja biljetter till event).

E-handelsplattformar

Vad är då en e-handelsplattform? Man skulle väldigt förenklat kunna beskriva det som en färdig tekniklösning för att lägga in produkter, presentera dessa produkter och sedan ta betalt för dem i en kassa.

Det finns även en administrationsdel där du som administratör för webbutiken kan hantera produkter och priser, men även skapa nya innehållssidor och påverka utseendet på din butik, det vill säga det som dina kunder ser.

Ett annat namn för det kunderna kan se är frontend, till skillnad från backend som beskriver den logik och funktionalitet som ligger i själva e-handelsplattformen.

Några av de vanligaste e-handelsplattformarna internationellt är Shopify och WooCommerce, som framför allt passar mindre e-handlare som vill komma igång. Även större e-handelssystem (som bäst passar större företag med en stor budget) som Adobe Commerce (tidigare Magento) och Salesforce är vanliga. 

Shopify framhäver ofta enkelheten att komma igång som en av sina styrkor: ”Starting a business has never been easier or more scalable.”

I Sverige finns också många bra lokala e-handelsplattformar, exempelvis Askås, Centra, Kodmyran Commerce, Litium, Norce (tidigare Jetshop och Storm Commerce), Quickbutik, Starweb, Vendre, Viskan och Wikinggruppen.

Kravspecifikation viktigt

Det finns vissa delar som måste ingå i din kravspecifikation när du ska titta på en ny e-handelsplattform, antingen för att starta en webbutik eller för att du växt ur din gamla. En förutsättning är naturligtvis din budget, det vill säga hur mycket du kan lägga på en plattform.

Det är stor skillnad på om du kan tänka dig att spendera några tusenlappar per månad jämfört med om du ser framför dig en skräddarsydd lösning som kan ha en projektbudget på många hundra tusen eller till och med flera miljoner kronor.

Och tänk på att det är två typer av kostnader som du kommer möta: dels en projektkostnad för framtagandet av butiken, dels någon form av löpande kostnad efter det för plattformen och för drift av de tjänster du använder.

Vad får e-handeln kosta?

Hur kan man sätta en passande budget för vad e-handeln får kosta? En rimlig utgångspunkt är att sätta kostnaden i relation till din ambitionsnivå och din nuvarande och planerade omsättning. Om du till exempel har en hög ambitionsnivå och vill dubbla din e-handelsomsättning inom ett eller några år, så behöver du en betydligt större budget än om din e-handel bara är en mindre del av verksamheten som du i nuläget inte satsar så mycket på.

Men vad är då egentligen en kravspecifikation? Man kan säga att det är ett dokument som syftar till att beskriva just dina krav på en lösning eller ett system och i detta fall för att lansera en ny eller uppdaterad webbutik.

Och är det så att du redan har en e-handelsplattform är det också viktigt att du tar med dig dina erfarenheter från den in i arbetet med att ta fram en kravspecifikation: vad är du nöjd med, vad är du mindre nöjd med och vad har du saknat?

Alla plattformar och e-handelslösningar har sina styrkor och svagheter. Och det är få e-handlare som har råd att bygga en helt egen lösning som är helt anpassad. De allra flesta webbutiker är någon form av kompromisser mellan till exempel pris och flexibilitet – många enklare plattformar är rätt hårt styrda av mallar där du får en billigare produkt, men också en lösning som du själv inte kan göra vad du vill med.

Men om du lägger tid på att verkligen skriva ned dina behov och dina krav och matchar det mot vad de e-handelsplattformar som finns på marknaden kan erbjuda, så kommer du så nära som möjligt din egen ”perfekta plattform”. Även om du använder en plattform som andra också nyttjar.

Checklista för en bra kravspecifikation

När du tittar på en e-handelsplattform finns det några viktiga punkter att ha med tillsammans med din budget och din ambitionsnivå. 

För att få med så mycket som möjligt i din kravspecifikation, gå igenom checklistan nedan. En del punkter kanske inte är relevanta för dig och din webbutik, men gå igenom hela listan i alla fall – det kan finnas saker du inte tänkt på, men som kan bli viktiga över tid när din verksamhet växer.

Syfte. Specificera kortfattat vad som är viktigast för din e-handel, till exempel ”en e-handelslösning som kan hantera många marknader, flera språk och valutor på ett enkelt och smidigt sätt och som är integrerat med vårt affärssystem och våra betallösningar”.

Domän. Har du en domän som du vill använda eller en butik som redan ligger där? Behöver du hjälp med att flytta och peka om webbadresser?

Storlek på webbhandel. Hur många produkter kommer du sälja? Och hur många språk och marknader planerar du att lansera på? Hur många valutor?

Funktioner som du måste ha (”must-haves”). Till exempel stöd för flera språk och många produktvarianter om du säljer produkter i många färger och många storlekar på ett flertal marknader.

Funktioner som det vore bra att ha, men som inte är avgörande (”nice-to-haves”). Som funktionalitet för kampanjer och rabattkoder, även om du inte använder det idag. Det skulle även kunna vara integrationer med marknadsplatser i Asien, även om du i dagsläget inte har planer för detta.

Behov av att anpassa och skräddarsy. Kan du jobba i ett färdigt system eller har du behov av anpassningar och av att skräddarsy funktioner och processer? Det kan handla om att du löpande vill kunna arbeta med formgivning och utseende av din webbutik – då ska du inte välja en e-handelsplattform där allt är styrt av färdiga mallar.

Integrationer. Vilka andra system vill du att din plattform ska kunna fungera och kommunicera med utan att det krävs ytterligare utveckling? Det vill säga, vilka andra system är plattformen redan integrerad med? Det kan till exempel handla om att du har betallösningar som Klarna, Nets, PayPal, Qliro och Svea. 

Andra system som kan vara viktiga att verifiera att det finns kopplingar på plats för kan vara affärssystem (även kallade ERP), fraktlösningar, marknadsplatser och PIM-system (för att hantera, uppdatera och skicka produktdata).

Support. Både under själva lanseringen och efter. Hur mycket kompetens har du själv och hur mycket hjälp behöver du ha med din e-handelsplattform? Ju mer hjälp du behöver, desto viktigare är det att ha en lokal leverantör med generösa öppettider och bra serviceavtal. Alternativt att du får support av ett lokalt företag som kan hantera den internationella plattformen.

Relation. Denna punkt hänger tätt ihop med den förra rörande support, men det är också viktigt att det känns rätt och att du hittar en e-handelsplattform – eller en konsult som kan e-handelsplattformen – som hjälper dig hela vägen med ditt projekt och din webbutik.

Design. Du behöver också specificera andra viktiga delar av plattformen, till exempel designen – det vill säga saker som färg och form (grafisk profil) som måste följas vid framtagandet. Och förstås om du har inspirationskällor som du gärna vill att leverantören kikar på under arbetets gång.

Tidsram. Till sist – hur ser tidslinjen ut? När vill du starta projektet och när vill du vara klar och kunna lansera din nya e-handel?

Försök att få med allt, eller åtminstone så mycket som det bara går, i kravspecifikationen. Den kommer ligga till grund för vad du sedan ska betala, och kommer du under projektets gång på en rad andra funktioner eller ändringar som du vill göra kommer dessa med säkerhet att faktureras separat och därmed fördyra och sannolikt även försena arbetet med att sätta upp en ny webbutik.

Artikeln är ett utdrag ur boken "E-handel för alla" (Spjut Förlag, 2024) skriven av Christer Pettersson. Läs mer om e-handelsboken här.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2024-04-13 13:13
Glömde: Bor man i landet SKÅNE ( Nu olagligt ockuperat av Sverige) Så är det en helt annan sak för där har SKÅNES INTERIMS REGERING I EXIL (SIRIE) förberett så vi alla enat tillsammans har alla de verktyg och resurser som behövs för att gära den skarpaste V-kurve återhämtningen som någonsin skådats.
Ni når mer information och SIRIE via mitt twitter konto @LeionThomas
Se mer...
2024-04-13 12:07
Vad som missats här är att hela världens containertrafik redan är på gång att kollapsa och i stort upphöra samt att för oss i Sverige så kommer dessutom vår och andra västländers FIAT-valuta gör detsamma. Tiden har kommit för att istället jobba med sitt och familjen/ släktens försvar att överleva genom att flytta ut på landet och bli själv preppers. Invandrarna i Sverige är dessutom hit tagna av eliten för att skapa död, kris och kaos i städerna så att alla boende i städerna skall omvandlas till militära våldsgängs armeér som sedan måste stjäla och utplåna allt på landsbygden för att själv få mat... Bara genom att enat ställa sig bakom Q-militären och välkomna deras militära undantagstillstånd och tribunaler som skall rensa världen från DjupaStaten har den Svenska Befolkningen sin chans att finnas kvar in i framtiden. Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.