Orden kommer från Stephen McBride, författare och medgrundare av Rational Optimist Society. Och han sammanfattar ganska väl dilemmat många föräldrar känner idag: ska jag skydda mitt barn från AI – eller våga släppa in tekniken i vårt hem och i deras lärande?

“Privatundervisning för alla”

McBride påminner om något som både forskare och föräldrar vetat länge: barn lär sig bäst genom personlig undervisning. Men privatlärare har alltid varit en lyx för de få.

Nu kan AI ändra på det. “Vad händer när kostnaden för en personlig handledare faller till nästan noll? Vi är på väg att få reda på det,” skriver McBride.

Han lyfter bland annat fram Alpha School i Texas, där varje barn får en AI-baserad läroplan i sin egen takt. Resultaten är dramatiska: eleverna hinner igenom grundskolans alla kärnämnen på halva tiden och använder resten av dagen till att bygga företag, träna på att tala inför publik – eller, som en nioåring gjorde, driva en egen foodtruck.

“AI-lärande fungerar så bra att det komprimerar alla kärnämnen till två intensiva timmar. Resten av dagen kan barnen vara mer mänskliga – springa, bygga, utforska.”

En återkommande invändning är att skolan har en hög avgift vilket kan innebära att barn till högpresterande föräldrar oftare kommer in på skolan. Men det tar inte ifrån de prestationer och förbättrade resultat dessa elever lyckas med.

Oro: “AI gör barnen dumma”

Kritiker menar att AI riskerar att göra barn passiva och skärmberoende. McBride avfärdar inte oron, men placerar den i ett historiskt perspektiv:

Redan Sokrates fruktade att skrivandet skulle göra människor dummare – något vi vet eftersom hans elev Platon skrev (ironiskt nog) ner oron. Sedan dess har samma farhågor dykt upp med tryckpressen, miniräknaren och internet. Nu är det AI:s tur.

Enligt McBride är det tvärtom. När AI används rätt stimulerar det barns nyfikenhet, lär dem att ställa fler frågor och ger dem verktyg att tänka själva.

Så kan vi rusta barnen

Han föreslår en egen modell för framtidens lärande – P.O.W.E.R.:

  • Problemlösning – visa barn att varje problem är ett pussel som går att knäcka.
  • Eget ansvar – lär dem att de kan starta saker själva, inte bara följa regler.
  • Nyfikenhet – en låga som måste skyddas och uppmuntras.
  • Empati – i en AI-värld blir det mänskliga den största konkurrensfördelen.
  • Läsning – förmågan att fokusera och ta sig igenom böcker blir en superkraft när alla andra fastnar i notiser.

Och vi då, som föräldrar?

McBride är tydlig: vänta inte på att skolsystemet ska fixa detta. “Det verkliga hotet ligger inte i att använda AI – utan i att inte använda det.”

Så kanske är frågan inte om vi ska låta barnen använda AI i sitt lärande, utan hur vi gör det på ett sätt som stärker deras mänskliga kvaliteter.

Framtiden tillhör inte de som memorerar flest fakta – utan de som kan tänka, känna och våga göra något nytt.

Om författaren

Stephen McBride är grundare av Rational Optimist Society, en community som vill motverka domedagsretorik genom att lyfta fram innovationer och framsteg. Han är även Chief Analyst på RiskHedge och skriver på Substack (rationaloptimistsociety.substack.com) om teknologiska och vetenskapliga genombrott. Tillsammans med hedersgrundaren Matt Ridley samlar han entreprenörer och innovatörer som tror på framtiden.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.