Många som lever på att sälja sin egen tid är obekväma i säljarrollen. I större organisationer kommer man runt detta genom att det är någon annan som säljer. Men det ökar naturligtvis försäljningen avsevärt ju mer konsulten själv säljer.

Det är här personlig marknadsföring kommer in. Teorin är enkel. Relationer skapar affärer och att vara personlig skapar relationer.  

Ett sätt som det här kan göras på är att som konsult visa sitt kunnande som expert. Men det gäller att få hjälp att nå ut och kommunicera detta på rätt sätt.

Jag har själv jobbat tio år i konsultbranschen och har identiferat ett antal nyckelfaktorer där det ofta finns en stor outnyttjad potential.    

1. Konsultprofiler

Hur ser din konsultprofiler eller cv ut? Kommer din kunskap och personlighet fram på bästa sätt? En konsultprofil bedöms ofta snabbt och då gäller det all all relevant information är lättillgänglig. Följande saker måste vara på topp för att just din konsultprofil ska väljas ut ur en bunt.

a.    Text    
b.    Layout    
c.    Typografi    
d.    Formgivning    
e.    Fotot

De vanligaste misstagen är: 
   
a.    Långa tråkiga texter som inte är säljande.     
b.    Rörigt layout i form av ohanterliga wordtabeller vilket suger musten både ut den som ska läsa och den som ska uppdatera. 
c.    Ingen känsla för typografi försvårar läsningen och väcker inget intresse.     
d.    Den grafiska profilen har glömts bort när konsultprofilen har tagits fram.     
e.    Avsaknad av foto eller ett foto med dålig kvalitet eller total avsaknad av passion och glöd i blicken på konsulten. Ser du ut som en trevlig och engagerad människa som kommer att kasta dig över kundens problem och lösa dem i ett huj på ditt eget foto? I annat fall är det dags att göra någonting åt det.

2. Mersälj under uppdrag

Att var ute hos kund är en av de bättre möjligheterna att sälja nya uppdrag. Hur bra är du på att sälja dig själv och dina kollegor på befintligt uppdrag? Hur jobbar du för att identifiera nya uppdrag inom hela ert verksamhetsområde?

I större organisationer brister det ofta i att man  inte känner till allt som företaget erbjuder. Att luncha och umgås med medarbetare som man inte jobbar direkt med är ett enkelt och bra sätt att skaffa mer kunskap. Sen är stora öron nästa viktiga egenskap. I små företag kan ett nätverk av underkonsulter underlätta att ta in fler uppdrag.  

3. Personligt varumärke

En duktig konsult är ofta expert inom sitt område och har en bra möjlighet att utveckla sitt personliga varumärke, något som kan bli en enorm tillgång för företaget. Utnyttjas detta i dag? Hur välkänd är din expertis? Vilka kanaler förmedlas konsulternas varumärke i? Tillåts respektive konsult uttala sig och visa sin expertis på webben, i artiklar, på seminiarier med mera? Det är ofta både lättare och billigare att skapa ett köpsug relaterat till en viss person hos kunden än till själva företaget. Hur får ni era kunder att tänka: Henne vill vi ha!  

4. Nätverkande

Relationsmarknadsföring och nätverkande är verkligen i ropet just nu. Men oftast lämnas detta arbete enbart till säljarna. Hur effektiv är du som konsult i ditt eget nätverkande?

Nätverkssituationer finns överallt – om man är medveten om dem. Många teknikkonsulter känner sig obekväma i fysiska nätverkssituationer. Men det beror till stor del på att de saknar både utbildning och erfarenhet inom detta område. Varför inte låta nästa utbildningsinsats behandla detta ämne?

Vägrar man lämna tangentbordet finns dock fortfarande goda nätverksmöjligheter i forma av exempelvis: LinkedIn, Xing socaiala medier eller bloggande. Men även här gäller att veta vad man gör och jobba för att skapa relationer.  

5. Intryck utanför företaget

I och med dagens flora av sociala medier finns en risk att omedvetet sprida information som motverkar värdet av det personliga varumärket. Facebook och Twitter är endast ett exempel på en uppsjö olika medier.

Har ni säkerställt att alla medarbetares digitala avtryck är positivt? Här handlar det inte om att reglera och toppstyra. En viktig del av den personliga marknadsföringen är att få vara just personlig, även som anställd. Men det finns många tabbar man kan göra.   

6. Kommunikation

All kommunikation är relationsskapande och därmed en viktig del i försäljningen. Skapar era konsulter relationer som öppnar till försäljning i samtal, telefonkontakt och e-postkommunikation? Svarar du på alla mail? Svarar du på ett relationsskapande sätt anpassat till den du kommunicerar med?

Gå igenom dessa punkter och identifiera först förbättringspotential. Agera sedan efter vad ni kom fram till. Då lovar jag att det kommer att ge resultat!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.