Vi har ett starkt år bakom oss för svensk e-handel. Det andra kvartalet 2020 växte den digitala handeln med imponerande 49 procent. Men hur kan vi som företagare genom våra förpackningar skapa nöjdare kunder och där igenom också minska returgraden i den ständigt växande e-handel?

1. Välj rätt storlek

Att förpacka sina produkter i för stora e-handelskartonger innebär större kostnader och onödig materialåtgång – det påverkar också kundens unboxing-upplevelse. Detta för att lådan helt enkelt inte passar för ändamålet.

En för stor kartong är svårare att hantera, behöver fyllas med överflödigt packmaterial och slutleveransen upplevs istället som utfyllnad och detta tar fokus från produkten som istället bör vara i det centrala i leveransen. Ur en miljöaspekt är det också problematiskt att ”leverera luft”. Hållbarhet väger också allt tyngre i svenskarnas köpbeslut och den typens slöseri med material upplevs som negativt hos konsumenten.

2. Tänk på dina e-handelskartonger som en marknadsföringsplattform

Första intrycket är avgörande och det första fysiska mötet med en e-handelsbutik är ofta med just förpackningen. Därför är ditt emballage en unik möjlighet att skapa positiva intryck och stärka din varumärkesidentitet.

Faktum är att 74% av yngre konsumenter – 18 till 25 år – säger att de gärna delar ett köp på sociala medier om förpackningsdesignen och produkten är unik och engagerande. En snygg design kan enkelt resultera i värdefull och framförallt gratis influencer-marknadsföring. Men det går åt båda håll. Levererar du produkter i lågkvalitativ eller trasig förpackning riskerar du att synen på varumärket försämras.

3. Var konsekvent

Det ska synas att paketet kommer från dig. En stark identitet kommer av att kommunicera samma logotyp, färger, språk och värderingar upprepade gånger.

Försäkra dig om att din fysiska förpackning hänger ihop med den estetik och den känsla som du eftersträvar på din webbshop. Det är grundläggande varumärkesstrategi att all kommunikation bör vara enhetlig och inte spreta för mycket. Om du till exempel inte har några inslag av rött i din grafiska profil, bör inte heller dina e-handelsboxar vara röda.

4. Kundupplevelse, kundupplevelse och kundupplevelse

Kvalitén på din förpackning hänger ihop med din produkt. Hur varan är förpackad är talande för mycket om hur mycket tanke som lagts ner på att skapa en trevlig upplevelse och signalerar produktens värde. E-handelsemballage i ditt eget tryck är ett enkelt sätt att visa kunden att du bryr dig om att leverera en bättre upplevelse. En vit låda för bra bästa möjliga färgåtergivning av ert tryck och en brun kraftlåda för en mer rustik känsla – det handlar om att veta vilka känslor du vill förmedla.

5. Nöj dig inte med minsta möjliga

Nöj dig inte med att bara leverera den beställda produkten utan gör gärna det lilla extra. Ett enkelt sätt att leverera en speciell upplevelse är genom e-handelskartonger med din egen design. Komplettera gärna också med ett tack-kort.

Ett vanligt uttryck i den kulinariska världen är att vi äter även med ögonen. Vacker mat skapar ett extra begär hos människan och på samma sätt förhöjer trevliga förpackningar uppackningen och upplevelsen av den förpackade produkten.

Avslutningsvis, om konsumenter blir imponerade är det troligt att de berättar för människor i sin omgivning, antingen via sociala medier eller face-to-face. Detta är viktiga faktorer att ha med sig när du vill förbättra din e-handel.

Text av Gabriel Scavo som är marknadskoordinator hos förpackningstjänsten Pacsome.

Se även: Hur du optimerar dina produktsidor i webbutiken

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.