Jag kommer ifrån en helt annan skola och mitt bästa tips till dig som vill starta en internet startup är att du helt enkelt bara ska sätta igång. Sätt igång och bygg din tjänst, testa den mot marknaden och justera med tiden.
1. Börja med en enkel version av din produkt
Den gamla skolan säger att du ska bygga en produkt till perfektion innan du släpper den till omvärlden. Det innebär att du kan spendera månader på att arbeta på ett projekt, som det visar sig att ingen ens vill ha och det finns en anledning till att moderna startups går bort ifrån detta sätt att arbeta.
Den nya skolan säger att du ska bygga en MVP. En MVP är en Minimum-Viable-Product och det innebär i stort sett att det ska vara en så enkel version av din produkt som möjligt, som du kan använda för att få så många svar ifrån marknaden som möjligt med. Inklusive den viktigaste frågan av dom alla, är detta någonting som kunden ens vill ha?
Silicon Valley baserade Dropbox startade sin tjänst på detta sätt. De lade upp en hemsida som endast bestod av två delar. Ett formulär där man kunde skriva upp sig för att få vara med och testa produkten i framtiden när den var färdig, och en video där entreprenören förklarade hur produkten var tänkt att fungera när den var klar.
På bara en natt fick de över 70.000 människor som var intresserade och ville ha denna produkt som inte ens fanns än. De kunde alltså verifiera ett enormt intresse för sin produkt innan de ens byggt den.
2. Våga byta inriktning när det inte fungerar
Målet med en Minimum-Viable-Product som vi pratar om ovan är att lära sig så mycket som möjligt ifrån dina användare. Om du märker att dina användare inte är särskilt imponerade av din produkt så kanske det är dags att göra en “pivot”, alltså byta inriktning på ditt företag.
Skaparna till den populära appen Instagram var inte rädda för förändring. Deras företag började med att de startade en app som hette Burbn, det var en check-in app ungefär som Four Square där man kunde checka in på restauranger och andra platser. Tyvärr var inte appen särskilt framgångsrik. Istället för att fortsätta på samma spår eller ge upp, så behöll man appens foto-funktioner, lade till filters och slängde allt annat och bytte namn till Instagram.
3. Bygg något som ett par få människor älskar
En tjänst som “kan göra allt” och vars målgrupp är “alla” är en synonym med en tjänst som inte gör någonting alls och inte passar till någon. Istället för att bygga en produkt som många människor tycker är okej, försök istället bygga någonting som en liten grupp människor älskar.
När du sedan fått ett liten grupp människor att avguda din idé så kommer de både sprida den till sina vänner och du kommer upptäcka att den lilla målgrupp som du riktade in dig mot egentligen inte är så liten, utan kanske består av miljontals människor.
4. Våga dela med dig av din affärsidé
Alla människor går runt och bär på en affärsidé inom sig, och många av dessa människor håller kvar idéerna inom sig och vågar inte prata högt om dom för att de tror att just deras idé är en jackpott värd miljoner och att det finns någon där ute som bara väntar på att höra en idé att stjäla. Så istället för att prata högt om den så är deras tanke att de ska genomföra detta företag helt och hållet på egen hand.
Sanningen är att din idé även om den är “nästa Blocket”, “nästa Facebook” eller någonting “helt nytt och unikt som inte finns idag” så är din idé inte särskilt mycket värd om den stannar kvar bara som just en idé. Det är genomförandet av idén som skapar värde, och för att kunna bygga ett framgångsrikt, stort företag så är det inte en bra utgångspunkt att säga att man ska göra det helt själv.
Så istället för att vara rädd för att någon ska stjäla din idé. Försök istället hitta människor som delar din passion om detta ämne och som vill vara med på resan tillsammans med dig. Var inte rädd för att dela med dig av ägandeskapet till denna person, för sanningen är att det spelar ingen roll om du äger 51% av ditt företag eller 100% av ditt företag om företaget ändå inte blir någonting.
5. Fokusera på vad som är viktigt
Det kan kännas lockande att gå runt på meetups och dricka öl med andra entreprenörer som alla vill byta visitkort med varandra och berätta vad de arbetar med. Men är det verkligen det du borde spendera din tid med just nu?
Det är väldigt viktigt att du spenderar din tid och din fokus på det som faktiskt är viktigt just nu, just idag. Söker du inte finansiering just nu, spendera inte kvällarna på nätverksträffar för att försöka träffa investerare. Har du ingen trafik till din hemsida? Då kanske det är viktigare att du arbetar med din sökmotoroptimering och marknadsföring än att göra den där lilla knappen lite snyggare.