Räkna inte med någon anstormning till din kampanj bara för att du har en bra affärsidé och förbered dig på att det är dyrt att skaffa pengar. Risken är att det kostar bra mycket mer att genomföra en kampanj än vad som kommer in i form av finansiering.
Att finansiera bolagets startup-fas eller tillväxtresa genom crowdfunding blir allt vanligare. Istället för att jaga affärsänglar kan små bolag få en möjlighet att komma i kontakt med vanliga konsumenter som vill investera en tusenlapp eller två i en idé de tror på. Det finns idag ett tiotal sajter som erbjuder plattformar för crowdfunding.
Där kan vi läsa om kampanjer som stängts framgångsrikt, det vill säga de idéer som hittat fram till rätt typ av ”crowd”. Vad vi inte får läsa om är alla de kampanjer som aldrig når sina mål och de tiotusentals kronor som brinner inne i form av startavgifter, eventkostnader och marknadsföringspengar för bolag vars primära mål är att hitta finansiering.
Eftersom vårt bolag just nu avslutar en kampanj via Fundedbyme ska vi peka ut de fallgropar vi lokaliserat i crowdfunding-karusellen.
#1 Crowdfundingsajten har nödvändigtvis ingen gigantisk scen
Överskatta inte genomslaget som plattformen kan ge din kampanj. Till syvende och sist är det du som måste hitta din ”crowd”. Oavsett hur välformulerad din affärsidé är eller hur bra ditt erbjudande ser ut måste budskapet nå fram.
I vårt fall har vi en unik patenterad båt- och husbilsprodukt med en gigantisk marknad globalt. Vi valde en känd crowdfundingsajt för att få ett brett genomslag. Ändå har vi efter en dryg månad inte haft fler än 35-40 unika besökare per dag, i genomsnitt.
#2 Köpimpulser styrs av flockbeteende
Underskatta inte det momentum som kan uppstå då flera investeringar görs under kort tid. Vi har kunnat se hur investeringar kommit stötvis och i klump. Innan vi la upp vår kampanj hade vi pratat med ett antal leadinvesterare som mot en liten rabatt gick in tidigt för att dra igång kampanjen. Det är trögt att dra igång dansgolvet på nattklubben, men så snart den första trion dyker upp brukar det lossna. Samma flockbeteende gäller för crowdfunding.
#3 Marknadsföring riskerar urholka kapitalet
Vi fick löfte om att vår kampanj skulle komma med i det nyhetsbrev som vår crowdfundingsajt skickar ut till sitt nätverk varje vecka. Eftersom sajten nämner en relativt hög siffra när den beskriver ”nätverket” räknade vi med att detta skulle nå en ansenlig mängd människor. Det visade sig tyvärr vara en grov missuppfattning, då de flesta i nätverket inte tar emot nyhetsbrev. Vi kunde aldrig få en siffra på hur många som mottagit just nyhetsbrevet, med hänvisning till att det inte är offentligt.
Utöver att erbjuda plattformen säljer sajten kringtjänster som exempelvis riktade e-postutskick, där det är möjligt att nå en femtedel av nätverket i taget, till en kostnad av 10 000 kr per femtedel. Att köpa på sig alla kringtjänster som erbjuds innebär en merkostnad på uppåt 100 000 kr.
Se därför till att du har en väl tilltagen marknadsföringsbudget eller att du är en fena på att skriva pressmeddelanden och få spridning på dina inlägg i sociala medier.
Vår erfarenhet är att vi fått bättre respons genom att annonsera på egen hand, direkt mot vår målgrupp. Vi deltog i ett pitchevent tillsammans med fem andra bolag, arrangerat av sajten. Vi fick prata i fem minuter med efterföljande frågestund, till ett pris av 10 000 kr.
#4 Oplanerad kampanj är pengar i sjön
I bästa fall blir din personliga kontaktperson hos crowdfundingsajten din bäste vän. Men glöm inte bort att denne har som mål att sälja och det är du som är kunden. Stressa inte fram en kampanj även om din kontaktperson hävdar att det är bättre att få ut något än inget alls. Bättre för sajten, definitivt. Bättre för dig, nej. Sajten tjänar pengar på tre sätt.
- Startavgifter, i vårt fall 20 000 kr för att få lägga upp en kampanj.
- Avgift på intaget kapital, i vårt fall 8 procent.
- Kringtjänster som riktade utskick, pitchevent och Facebookkampanjer.
Startavgiften är den enda avgift sajten är garanterad, vilket gör att det finns ett intresse av att masslansera kampanjer.
#5 Fasta priser existerar inte
Har du inte förhandlat om priset har du antagligen betalt för mycket. Det gäller i allra högsta grad när du genomför en crowdfunding. Med tanke på att det finns incitament för sajten att se dig lyckas med din kampanj kan du med gott samvete pruta på kringtjänsterna som erbjuds.
Sajten har goda marginaler på de event som genomförs och ett extra bolag ger ingen märkbar merkostnad. Är du sist in till ett pitchevent finns det definitivt förhandlingsutrymme. De digitala utskick som enligt prislistan kostar dig tio tusentals kronor att köpa är nästan gratis för sajten att skicka ut.
Kom ihåg att en lyckad kampanj är bra för alla parter.
Har du frågor om artikeln eller vill komma i kontakt med Johannes Nordemar är du välkommen att kontakta honom via ikonerna vid hans profil.