Jamey Johnson – The high cost of living – 2008
Oavsett om du behöver sätta pris inför företagsstarten eller den viktiga offerten så är naturligtvis produktionskostnaden eller inköpskostnaden en viktig parameter.
Det är vanligt att man utgår ifrån kostnaden och sedan gör ett påslag utifrån hur mycket man vill tjäna. Om du sätter priset efter kostnaden kan det bli för lågt. Om du sätter efter önskat påslag kan det bli för högt. Själv brukar jag ta hjälp av min ekonomikonsult, som kan räkna.
2. Stiff competition, If I go up-you take me higher. Stiff competition, and when I'm down you take me higher.
Cheap trick – Stiff Competition – 1978
De finns ju alltid där ute!
Vilka då?
Konkurrenterna!
Det är klart att det är svårt att bortse ifrån vad konkurrenterna gör. Men som Cheap trick sjunger så är det just så vi skall använda konkurrenterna. Att lyfta vår egen verksamhet. Vad tar konkurrenterna betalt? Hur är deras produkt eller tjänst paketerad? Skall vi verkligen göra likadant?
I konkreta affärer händer det att kunden även diskuterar med din konkurrent. När detta händer mig så brukar jag fråga kunden: ”Hur kan jag få affären?” Ibland får jag svar, då gör jag det som krävs. Ibland får inte svar, men då har jag i alla fall visat att jag är intresserad av att få affären. Det är inte alla säljare som gör det.
3. And nothing's ever worth the cost.
Meat loaf – Bat out of hell – 1977
Det gäller att ta reda på vad kunden är villig att betala, men kunden vet inte alltid vad de kommer att tjäna på att köpa Din produkt eller tjänst.
Vad kommer Din produkt att innebära för dem?
Förbättrat resultat?
Sänkta kostnader?
Ökad effektivitet?
När kunden frågar: ”Vad kostar det?” ställer jag motfrågan: ”Vad får det kosta?”
Då är vi direkt inne i en diskussion kring värde och nytta av det jag vill sälja. Sedan tar jag hjälp av min ekonomikonsult, som kan räkna. Själv kan jag bara räkna till 3:
1. Kostnad
2. Konkurrenter
3. Kundnytta