1. Syfte
Att ha ett tydligt syfte med en gillasida är viktigt. Vad vill du åstadkomma med sidan och vilka ska sidan vända sig till? För att tilltala många och få många gillare kan det vara bra att ha ett så allmänt namn på gillasidan som möjligt.Viktigt är dock att känna till Facebooks regler för gillasidor, som inte alltid är offentliga eller lätta att hitta. Du får till exempel inte ha för allmänna namn på din sida såsom ”Naturen” eller ”Hälsa”. Det finns även krav på företag som ansluter sig till Facebook att ha gillasidor och inte en vänprofil. Detta känner många företag inte till, men får Facebook reda på att företag har vanliga profilsidor stängs dessa omedelbart ner.
2. Värde
Det är viktigt att kunna tillföra ett värde genom sin gillasida. De som gillar din sida ska känna att de får ut något av det. Det kan verka svårt men behöver absolut inte vara det. Du kan vara väldigt kommersiell och samtidigt skapa värde för dina gillare. Du kan till exempel dela med dig av ett recept på en god pizzadeg som ditt företag eller en samarbetspartner tagit fram. Och genom att ha bred kunskap inom ett visst område kan du skapa värde bara genom att dela med dig av den till andra. Du kanske inte anlitas, men bara genom att skapa värde hos andra kan du stärka ditt perosonliga varumärke vilket kan ge utdelning i ett senare skede.
3. Dialog
Ingen gillar en spam-maskin som bara gör reklam. Se till att föra en dialog med dina följare för att visa intresse och skapa relationer. Att ställa frågor är effektivt för att skapa interaktivitet, och här gäller det att vara kreativ och att variera sig. Mixa enkla frågor med mer djupa och komplexa. Att fråga ”Hur mår ni?” kan vara lika uppskattat av följare som mer avancerade frågor. Bilder och länkar till intressanta brukar också vara effektivt. Se bara till att länken du delar lever upp till förväntningarna som skapas genom inlägget på Facebook.
4. Följ upp
Det kan vara fördelaktigt att vara statistiknörd när man har en gillasida. Facebook erbjuder nämligen administratörer av gillasidor att ta del av siffror på hur olika inlägg nått ut och skapat interaktivitet. Genom den informationen kan du lära dig mycket om vilka typer av uppdateringar som är mest lönsamma för dig och din gilla-sida. Att bjuda in gillare till evenemang kan också fungera som ett mått på intresse för din verksamhet. Vad många inte känner till är att en uppdatering inte når ut till alla gillare. Facebook tjänar sina pengar både genom gillasidor och annonser och genom att betala Facebook kan man försäkra att en uppdatering når ut till fler eller till en specifik målgrupp.
5. Samarbetspartners
Det är lönsamt att samarbeta med andra för att få fart på en gillasida. Skaffa samarbetspartners inom samma nisch som du, och som har stort nätverk och en stor kanal du kan använda för att nå ut med ditt budskap. Här gäller det att vara ödmjuk. Hjälp andra, så vill andra också hjälpa dig. Ingen vill hjälpa någon som aldrig ger något tillbaka.