Bild som beskriver respektive steg hittar du längst ner.
Paketering - nyckeln till att lyckas på sociala medier och vid personlig försäljning!
Oavsett om man är en liten ensamföretagare eller ett medelstort företag är det samma väg.
Exemplet (bilden) baseras på en liten företagare som arbetar med väldigt speciella tjänster.
Kan man paketera dessa erbjudanden, kan man paketera allt! Samma väg kan även användas när man ska jobba med sin personliga CV.
A. Först måste man göra en inventering av vad man faktisk har att erbjuda!
Vilka produkter, tjänster, maskiner, metoder, upplevelser, m.m. som du erbjuder, med andra ord sätta ditt sortiment!
Detta moment kallas paketering och det innebär även att skapa en beskrivande bastext per erbjudande. Kan man även kombinera dessa texter med sk success stories är det ännu bättre. Läs om storytelling här.
Man intervjuar en nöjd kund helt enkelt och beskriver i text vad denne var nöjd med i kombination med en bild av er två. Bastexten och success storien per erbjudande bör också SEO skrivas dvs sökordoptimeras där det viktiga ordet förekommer minst 5 till 6 ggr per A4:a.
En sk. Bastext är en text som beskriver ett erbjudande (produkt, tjänst, maskin, metod osv)
Bastexten bör svara på följande frågor:
- Vem använder den idag?
- Vad är den?
- När används den?
- Var används den?
- Var geografiskt används den?
- Varför används den ? Varför köpa den? Ge exempel!
- Vad förebygger den eller vilka blir konsekvensen av den?
- Hur används den? Ge exempel på hur andra kunder gör idag!
- Beskriv processen dvs vad alla steg i ex. tjänsten (först…. Sedan….osv) Hur utförs den?
- Finns något unikt? USP? Kundnyttan?
- Kundens problem idag som kommer att lösas?
- Undvik ”flum” och var konkret och undvik fikonspråk. Enkel text.
- Skriv för den som är mottagare och som inte kan lika mycket som du.
- Låt andra läsa texten innan den publiceras.
- Kunden struntar oftast i ditt företag och är bara ute efter en bra produkt/tjänst!
Om man sedan adderar avsändare, logga, kontaktuppgifter m.m samt en bild till bastexten så har man ett produktblad.
Man bör alltså skapa en bastext per erbjudande man har i sitt sortiment!
B. Skapa produktblad av respektive text/erbjudande tillsammans med kontaktuppgifter och logga m.m. Skapa även en säljpärm.
C. Alla bastexter läggs in på er hemsida.
D. Skapa en YouTube film per erbjudande. Det är nästan tjänstefel om man driver ett företag att inte finnas på YouTube med sina respektive erbjudanden. När en potentiell kund söker på Google efter er produkt/ tjänst dvs respektive erbjudanden, har ni stor chans att komma upp i sökningen. Skapa en film per erbjudande (produkt/ tjänst) och lägg in dessa på ert YouTube konto. Viktigt att benämningen på respektive erbjudande finns i titeln, beskrivningen och i taggarna vid inlägging av respektive film.
E. Informera på Facebook, Linkedin och andra sociala medier om det ni lagt in på er hemsida och YouTube.
F. Ev skapa en hemsida per erbjudande. Ex. I mitt fall är ordet Paketering viktigt varför jag har en domän som heter Paketering.se där jag beskriver Paketering av produkter, tjänster, metoder, maskiner, upplevelser osv Domännamnet är viktigt för att bli sökbar.
Slutligen, texterna per erbjudande som är basen i all kommunikation kan även användas om du ska annonsera, deltaga i en mässa, anlita en återförsäljare osv. Oavsett kanal används texterna!