Vad erbjuder ert företag?
Tiden är förbi då alla anställda skulle vara tacksamma att de hade ett jobb. I dag väljer arbetssökande noga vilka jobb de tar även om arbetsmarknaden inte är den bästa. De tittar på vad företagen har att erbjuda och jämför innan de tackar ja. Jag har tidigare skrivit en artikel om hur viktigt det är att lyfta medarbetarna men när jag nu precis blivit klar med min nyaste föreläsning med samma namn som rubriken, inser jag att det nog inte skadar med lite fler tips till läsarna.
Högsta prioritet?
Företagets prioritetslista bör ha kundernas och medarbetarnas nöjdhet och trivsel som nummer ett och två, enligt min åsikt. Det är ganska logiskt att fokusera på medarbetarnas framgång och trivsel om du tänker efter. När en medarbetare är framgångsrik i sitt jobb och trivs riktigt bra presterar han/hon på högsta nivå. Alltså tar personalen hand om sina uppgifter och kunder på bästa sätt.
Gnällhörnan blir mindre populär!
Den populära ”gnällhörnan” blir mindre populär och medarbetare blir bättre ”teamplayers” och mycket mer kreativa när det gäller att ta hand om utmaningar och komma på förbättringar som gynnar företaget. De hjälper gärna varandra och hjälper gärna till om det behövs övertid eller komma in på en ledig dag.
Alla har sin egen verklighet
Som ledare gäller det att förstå att varje individ lever i sin egen verklighet. Bara för att du ser något från din verklighet innebär det inte att någon annan ser samma sak. Men när du fokuserar på att verkligen försöka förstå hur och vad andra ser får du möjligheten att hitta en förståelse som gynnar alla.
Synergi genererar bästa resultat
När företaget genuint vill varje medarbetares bästa hittas en synergi som genererar absolut bästa resultat för alla involverade; företaget, kunderna och medarbetarna.
Det innebär inte på något sätt att det ska vara mindre ansvar utan skyldigheterna som krävs utav varje medarbetare är de samma men företag som prioriterar framgång och trivsel upptäcker att medarbetarna levererar mer än vad som förväntas av dem!
Fokusera på styrkor
Fokusera på styrkor istället för svagheter! Att fokusera på det som är bra istället för problemen genererar kreativa lösningar för när man är positiv är man kreativ. Negativ fokusering skapar ingen kreativitet utan istället press, skuldkänslor, stress och fingerpekning. Jag menar inte att man ska strunta i problemen utan istället lösa problemen från ett tillstånd där folk är så kreativa som möjligt och det är när de får positiv feedback om det de gör bra.
De flesta företag har förtjänst som högsta prioritet vilket många gånger inte gynnar kunderna eller medarbetarna. Men för de företag som fokuserar på kunder och medarbetares trivsel blir det finansiella resultatet automatiskt bästa möjliga i långa loppet.
”Framgång skapar inte lycka! Det är lycka som skapar framgång!”