Det stora missförståndet som finns är att stress kommer från arbetet eller arbetsbördan vilket inte stämmer. All stress kommer från individens egna tankar om arbetet/arbetsbördan, relationer med kolleger/chefer etc. Det kan kanske låta lite provocerande men låt oss kika lite närmre på orsaken till stress.
Du kommer till arbetet och upptäcker att du har mer arbete än tid och känner hur pulsen börjar öka, tänker ”hur ska jag klara detta?”, märker hur du förlorar fokus och vet inte var du ska börja. Ju mer du känner stressen öka desto mindre får du gjort och desto sämre mår du. Du vet att andra har höga förväntningar på dig och vad ska de tro och säga om du inte klarar av ditt jobb? Osv. Osv.
Vad har nu hänt? Har arbetsbördan gett dig några radiovågor eller signaler som får dig att börja stressa? Nej, naturligtvis inte utan det som skett är att dina tankar om arbetet har satt igång din stress. Ju mer du tar dessa tankar på allvar desto mer verklig blir din bild över situationen. Det är nu du skyller på jobbet som anledning till att du känner och mår som du gör MEN det enda som fått dig att stressa och må som du gör är dina tankar för stunden, ingenting annat!
Det tråkiga i detta är att folk blir behandlade för symtomen och inte orsaken. Läkare och folk är övertygade om att det är arbetsbördan eller arbetsmiljön som får folk att stressa och rekommenderar att de får mindre att göra samt lite piller och vila. De säger att stress är en sjukdom vilket är fel i min åsikt! Stress kan däremot göra dig sjuk när du stressar igång hjärtat och kroppen gör allt i sin makt för att kompensera. När du tror att du blir stressad av arbetet blir du ett offer för något du inte kan göra något åt då jobbet måste bli färdigt i tid. Inser du däremot att det är dina egna tankar som stressar dig och inte arbetet har du all makt att fixa problemet. Du kan till och med få en sådan klarhet över situationen att genom en omprioritering så kan allting bli klart i tid eller att du ber om hjälp i god tid innan det är för sent.
Denna förståelse är fantastiskt goda nyheter både för individen och ert företag för den minimerar onödigt lidande såväl som onödig frånvaro eller nedsatt arbetsförmåga. När väl era medarbetare inser detta öppnar sig stora möjligheter att förebygga och eliminera stress på er arbetsplats. Enligt en intressant artikel i DN så kostar en utbränd medarbetare företaget 400 000:-!
Är ni redo att eliminera stress i ert företag eller er organisation?