Richard Branson har drivit upp 8 miljarddollarföretag från grunden, ja du läste rätt. Inte bara ett utan åtta, dessutom i vitt skilda branscher. Givetvis har han gått på pumpen emellanåt, det tillhör livet och affärer. Spänner du bågen, utmanar du och dessutom agerar kommer du ibland också stöta på patrull. Hinder som du kan hoppa över, krypa under eller ta dig förbi...
Hur har Virgin då klarat att växa på så skilda marknader som bland annat flyg, musik, tåg, träningsanläggningar och TV. Själv hävdar Branson att det handlar om varumärket och de värderingar som följer med varumärket. Utifrån vilka grunder gör man affärer och vilka förhållningssätt har man, något som kunden ska möta när man möter medarbetare från Virgin.
Här är de 10 värderingar som vägleder Virgin och Richard Branson
- De anställda är de allra viktigaste. Såsom du behandlar dina anställda kommer de att behandla dina kunder.
- Tänk smått om du vill växa dig stor.
- Låt ditt ledarskap i goda tider sörja för de dåliga.
- Det är okej att provocera.
- Det är okej att vara sig själv.
- Ha roligt på jobbet.
- Ta konkurrenterna på allvar men inte dig själv.
- Se på bolaget som en serviceinrättning som råkar verka i flygbranschen.
- Gör vad som krävs.
- Tillämpa alltid en gyllene regeln, internt såväl som externt.
Ovanstående kan stanna vid det skrivna ordet på pappret. Jag har själv sett många fina värderingar och förhållningssätt nedtecknade i olika verksamhet och det du möts av är sedan något annat. Du har säkert själv bra exempel på detta.
Fundera på:
- Vilka av ovanstående skulle hjälpa dig och den verksamhet som du jobbar för?
- Vilka förhållningssätt och värderingar, uttalade såväl som outtalade gäller hos er?
"Det är inte genom att följa regler som man lär sig gå. Man lär sig genom att göra det, och genom att ramla omkull, och det är för att man ramlar omkull som man lär sig att rädda sig själv från att ramla omkull. " - Sir Richard Branson