När du läser artiklar som förklarar vad SEO är och hur det fungerar har du tveklöst sett sida efter sida som betonar hur viktigt det är med sökord och bra webbdesign.

Men mitt i alltsammans har du kanske kommit på dig själv med att undra vad det hela leder till – vad är det egentliga syftet med SEO? Om det är så, då har du kommit till rätt.

Vad är målet med SEO?

Det grundläggande målet med SEO är att förbättra din synlighet i relevanta sökresultat på nätet så att du kan få fler leads, mer försäljning och ökade intäkter.

Med andra ord är det primära målet med SEO att få ditt företag att växa på nätet. Och med SEO kan du uppnå det målet genom att du lättare når ut till fler kvalificerade leads - personer som är intresserade av dina produkter och tjänster.

Vad är SEO och hur fungerar SEO?

Sökmotoroptimering fungerar på så sätt att det optimerar dina sidor så att de hamnar högre upp i sökresultaten för sådana sökord som har att göra med din verksamhet.

Om du till exempel säljer hårddiskar vill du givetvis att ditt företag ska hamna överst på sökmotorns resultatsidor (SERP) när människor söker på ord som handlar om dina produkter.

Om någon söker på "hur monterar man en hårddisk på Mac" och ser en artikel från din webbplats som heter "Hur man monterar en hårddisk med Disk Utility på Mac", är det högst troligt att de klickar på den.

Du kan se till att din webbplats rankas i relevanta sökresultat med hjälp av SEO-strategier genom att skapa anpassat innehåll och fokusera på sökord för din webbsida.

När din sida hamnar högt upp i sökresultaten kan fler personer hitta ditt företag, ta reda på vad du har att erbjuda och köpa från dig.

Detta är själva målet med SEO - att få fler leads, mer försäljning och ökade intäkter.

Fler tips: 7 steg för lyckad content marketing

3 SEO-mål för varje steg i tratten

Nu har vi alltså i stora drag förklarat själva syftet med SEO. Nu ska vi gå in lite mer på detaljerna.

Med hjälp av SEO kan du med relevant innehåll rikta dig till kvalificerade leads.

Det här förklarar i breda termer vad det handlar om, men det säger inget om vad du egentligen ska göra. Varför inte? Därför att både dina leads och ditt SEO-innehåll ser olika ut beroende på var i marknadsföringstratten dina användare befinner sig.

Om du har läst om SEO tidigare har du kanske stött på ordet marketing funnel, eller på svenska marknadsföringstratt. Denna tratt återspeglar de personer som läser dina texter och besöker din sida.

Tänk dig en tratt fylld med vätska - det finns massor högst upp, aningen mindre i mitten och när du väl kommer ner till botten finns det bara en tunn stråle. Detta är din användarbas. Det är många som läser ditt innehåll högst upp, men bara ett fåtal stannar kvar hela vägen ner till det ställe där de köper något av dig.

Beroende på var en viss användare befinner sig i tratten har du alltså olika mål med din SEO för hur du ska rikta dig till dem – och föra dem vidare till nästa nivå av tratten.

Här följer tre mål för varje nivå av tratten.

SEO högst upp i tratten (top-of-funnel)

De som söker information högst upp i tratten (ToFu) vet ofta väldigt lite eller ingenting om din verksamhet, och kanske inte heller något om din bransch.

En ToFu-sökare är inte ute efter att hitta något som "hur man krypterar en extern hårddisk" - de vill bara ta reda på vad en extern hårddisk överhuvudtaget är.

Här är tre mål att tänka på när du skapar SEO-innehåll för ToFu:

1. Förbättra din rankning för att öka kännedomen om ditt företag: Det bredaste målet med SEO för den övre delen av tratten är helt enkelt att uppmärksamma människor på att ditt företag finns. Detta uppnår du genom att få dina sökord att ranka bättre. För ingen kan ju faktiskt att handla av dig om de inte vet att du finns.

2. Fokusera på informativa sökord: I det här skedet av tratten bör du fokusera på informativa sökord som ger svar på frågor från de som söker och hjälper dem att ta reda på mer om dina produkter och tjänster. Du kan till exempel skriva en artikel med titeln "Vad är externa hårddiskar?" för att besvara frågor från de som söker och få dem att lära känna ditt varumärke.

3. Skapa mervärde för de som söker: Du behöver inte vara rädd att ditt ToFu-innehåll blir alltför säljande - du presenterar bara dina produkter och tjänster. Försök att tillhandahålla värdefullt och informativt innehåll, förklara allt i enkla termer och använd dig inte av någon förvirrande jargong.

SEO i mitten av tratten (middle-of-funnel)

De som söker information i mitten av tratten (MoFu) kan ha en viss kännedom om ditt varumärke och känner säkert hyfsat till vad du gör, men de är ännu inte ett dugg engagerade i ditt företag. De är ännu inte säkra på om de alls vill ha eller behöver dina tjänster.

MoFu-besökare är de som gör efterforskningar. De letar information för att bättre förstå om de vill köpa något och vad de i så fall vill ha ut av det köpet. Ditt mål är att vara ärlig och informativ samtidigt som du antyder att det du erbjuder är exakt det de letar efter.

De tre bästa målen för SEO-innehåll för MoFu är:

1. Skapa auktoritet i sökresultaten: När användarna vet vem du är så är det dags att övertyga dem om att du är expert inom din bransch. Detta gör du genom att synas i sökresultaten och genom att ständigt dela med dig av värdefullt innehåll. Se till att ditt SEO-innehåll är tillförlitligt, ärligt, informativt och auktoritativt.

2. Dela med dig av användbart, djupgående SEO-innehåll: Ju närmare användarna kommer till att köpa något, desto mer kan du dela med dig av mer djupgående information som matchar sökintentionen för sökorden för en MoFu, exempelvis fraser som "bästa hårddisken för krypterad data".

3. Vägled användarna till köpet: Se till att väva in unika försäljningsargument i ditt innehåll för MoFu, detta för att visa varför just ditt varumärke är det bästa alternativet. Du kan också använda dig av inspirerande uppmaningar till handling (CTA) för att leda användarna till nästa steg, nämligen att använda sig av ditt företag.

Missa inte: De 6 vanligaste SEO misstagen och hur du undviker dem

SEO längst ner i tratten (bottom-of-funnel)

De som söker information längst ner i tratten (BoFu) är oftast de som är mest värdefulla för dig. Detta är användare som har bekantat sig med ditt varumärke, gjort efterforskningar och bestämt sig för att gå vidare med att köpa dina produkter eller tjänster.

Målen för SEO-innehåll för BoFu är bland annat:

1. Fokusera på sökord för transaktionssökningar: Medan ToFu-innehåll fokuserar på enkla och grundläggande frågor om din bransch och undviker direkt säljande inslag, bör BoFu-innehållet göra precis tvärtom. Använd sökord som "erbjudanden om hårddiskar" för att locka till dig personer som är redo att köpa.

2. Marknadsför ditt företag: Ditt BoFu-innehåll ska i princip vara direktreklam. Dela med dig av SEO-optimerat innehåll som handlar om dina tjänster, produktfunktioner och specialerbjudanden. Förklara för användarna varför du är bäst och gör det enkelt för dem att konvertera.

3. Få dem att köpa: Det främsta målet med BoFu-innehållet är att konvertera kvalificerade leads till kunder. Driv dem till att ta det sista steget med att köpa dina produkter eller tjänster. BoFu-innehåll är till för att övertyga dem om just detta.

Det var allt den här gången. 

Lycka till!

Mer av Abbe: 9 pålitliga sätt att öka din Instagram-målgrupp


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.