Varför är det viktigt att man som företagare går sin egen väg och hittar sin unika nisch idag?

- Jag tror att det är viktigt eftersom kunden ser annorlunda ut än den gjorde för bara femton år sedan. Kunden är medveten, snabb och otroligt flexibel men den är inte heller så lättlurad vilket gör att försäljningskrängare som tidigare kunde sälja snö till eskimåerna måste tänka om och hitta kärnan i det de gör. Kunden vill veta vad den köper helt enkelt och har även höga krav på det den köper, säger Helene med entusiasm.

Hennes nisch är att dela med sig och fråga: vad kan jag göra för dig? Det kallas också ibland ”givers gain”. Hon vill helt enkelt samla människor under ett och samma tak som är villiga att hjälpa och stötta varandra och sprida goda energier. På frågan hur hon kom fram till den idén svarar Helene direkt:

- Genom att fråga mig: vad är lått för mig och vad är kul! Är något lätt så är det också kul och är något kul så är det också lätt.

Är konkurrens bra eller dåligt? Och hur tänker du kring detta?

- Jag tycker det är en nödvändighet i en demokrati. Må bäste man vinna tänker jag och det ställer krav på företagarna att hela tiden bli bättre och våga utmana sig själv för att kunna överleva i denna snabba tidsålder. Du måste hitta din egen unika stil och fråga dig varför kunden ska välja just dig, säger Helene.

Vad har du fått för respons?

- Den har varit enorm. Underbara människor med samma tänk och samma anda, dyker plötsligt upp på min väg och hur underbart är inte det? Fantastiskt! Det har såklart också dykt upp tvivlare som frågar mig hur jag ska kunna tjäna pengar på det här och någon sa att människan i grunden är egoistisk så det kommer inte att funka. Men jag vet att det kommer att funka eftersom jag har ett annat förhållningssätt som jag fått genom mina möten med föräldrar i mina utbildningar. Alla vill väl, vi gör det inte alltid men viljan är alltid i grunden god. Så då bygger vi på det!

Hon tillägger att framtiden ser otroligt spännande ut och hon får bara fler och fler idéer hur hon kan utveckla och sprida sitt samarbetstänk, givers gain överallt.

- Alla som är på Mindfloor är ju ambassadörer för givers gain och min förhoppning är att detta tänk sprids som ringar på vattnet. Sedan är min tanke att Mindfloor i Malmö ska bli starkt nog för att kunna föröka sig till andra städer. Först på kartan är Göteborg men vi behöver bo i oss ordentligt i Malmö först avslutar Helene med ett leende.

Helene Colaks tips till dig som vill hitta och utveckla din egen nisch

1. Fråga dig själv: vem är jag, vad vill jag och vad är enkelt för mig?

2. Vad är unikt med ditt tänk, vad behöver du utveckla?

3. Se dina vänner som en styrelse och be dem om att våga utmana dig genom att ge dig feedback och komma med idéer.

4. Svik inte dig själv. När du väl hittat din egen nisch, behandla den som den bebis den är och låt den växa och utvecklas!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.