Har du hört Andy Warholes världskända citat "In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes". Citatet är från 1968 och många hade inte ens telefon ännu.
Han hade väldigt rätt samtidigt som han omöjligt kunde förutse möjligheterna med sociala medier.
Eran av sociala medier och personligt varumärke
För oss som lever idag, i eran av sociala medier har världshistoriens bästa möjligheter att bygga varumärke utan hundratusentals eller miljoner kronor i marknadsbudget.
Det som krävs är att man vågar vara öppen med vem man är, vad man tycker och vad man kan. Att man sätter strategier och att man precis som med allting annat jobbar hårt för att lyckas.
Vilken plattform och hur man arbetar beror såklart på vad man säljer och var ens målgrupp befinner sig. Min största plattform är LinkedIn.
Varför LinkedIn?
Det är världens största plattform för professionella och ca 30% av Sveriges befolkning använder LinkedIn dagligen. (Källa)
När jag började att bli rejält aktiv på Linkedin för några år sedan så var uppfattningen fortfarande att det var en slags jobbsökarplattform. Idag så är det så mycket mer än det. Vi användare har utvecklat plattformen till det mest fantastiska verktyg som finns för att bygga sitt personliga varumärke och skapa relationer.
Jag känner själv att jag bidragit till att förändra hur vi alla använder LinkedIn genom många, många timmar att engagera mig i plattformen. Linkedin kommer att fortsätta förändras efter hur vi användare skapar den. Vi har alla världens chans att använda plattformen precis som vi själva vill.
Social selling
Vi använder de sociala plattformarna för att visa vem vi är, vad vi kan och vår expertis. Man hittar och skapar relationer med nya kunder genom att dela information, content och inlägg. Hur man gör beror på vilket sätt som man själv tycker är bäst baserat på ens målgrupp. Man interagerar med sitt nätverk och skapar dialoger som sträcker sig långt utanför plattformen. Till exempel via mejl, telefon eller fysiska möten.
Att hänga på sociala medier utan att sälja är bara att vara social. Det får inte ditt bolag att växa och det betalar inte räkningarna. Det är väldigt enkelt att ta reda på hur man kan ta nästa steg genom en enkel googling.
Social selling är ett långsiktigt arbete som man behöver jobba med regelbundet under en lång period för att få resultat.
Droppa dina tankar
En av mina förebilder och den som enligt mig är bäst på sociala medier är Gary Vaynerchuk (GaryVee). Han berättar om en strategi som jag anser är väldigt bra. Man ska droppa sin ”2cents” i andras trådar för att visa vem man är och vad man kan. Se strategin här.
Vad har LinkedIn gett mig?
- Personligt varumärke. Många människor vet vem jag är. De stannar mig på gatan och frågar, är inte du Timmi från LinkedIn?
- Vänner och relationer. Jag har lärt känna många människor tack vare LinkedIn och ett antal av dem kan jag idag kalla för mina vänner.
- Inbjudningar. Mitt personliga varumärke på LinkedIn har gjort att jag blir inbjuden till massor av spännande och intressanta event.
- Affärer. Jag har sålt för många miljoner kronor tack vare mitt långsiktiga arbete på LinkedIn. Människor gillar det jag gör och vill göra affärer med mig. Jag har fått möjlighet att gå in som delägare och flera nya bolag har startats tillsammans med andra tack vare att de vill ha med mig på grund av min passion och expertis inom sälj, mindset och entreprenörskap.
- Bokade möten. Tack vare mitt personliga varumärke så har jag lyckats boka mängder av möten med personer som jag vill göra affärer med. Jag har faktiskt frågat dem och flera av dem har varit nyfikna på hur jag är som person, i verkligheten. Det hade aldrig gått om jag inte jobbat med mitt personliga varumärke.
Framtiden är till för de som vågar
Många människor har en hög personlig integritet och vill eller vågar inte vara offentliga. Men för de som vågar så finns det världens möjligheter att använda LinkedIn eller andra sociala medier till att skapa relationer och affärer som ger ringar på vattnet långt framöver.
Så våga testa, skapa ett inlägg om något som intresserar dig. Tagga mig i inlägget om du vill så hjälper jag dig att få igång diskussionerna och skapa ett innehållsrikt flöde för andra. Det är inte så farligt och öppenheten på LinkedIn är väldigt hög. Det är väldigt få människor som dömer någon och skriver du bra innehåll så kommer engagemanget. Första fröet är planterat för ditt personliga varumärke.
Lycka till! Jag tror på dig!