Kundlojaliteten är också en faktor. Hur många år handlar kunden av dig? Att förlänga kundlojaliteten är ett sätt att höja kundvärdet. Låt oss säga att en genomsnittskund handlar för 20,000:- av dig per år. Om han eller hon har en kundlojalitet på fem år innebär det att kundvärdet är 100,000:-. För varje år du kan förlänga kundlojaliteten ökar du kundvärdet i detta fallet med 20,000:-.
Många nöjer sig med denna uträkning men det finns fler faktorer att räkna med. Hur många nya kunder får du av dina befintliga kunder? Om du verkligen sköter om dina kunder bör det bli en del. Låt oss säga att du får en ny kund av varannan befintlig kund. Det innebär, om vi använder oss av ovanstående exempel, att kundvärdet har ökat med 50,000:-, eller hur?
Du har ett kundvärde på 100,000:- multiplicerar det med 0,5 (eftersom vi räknade att du får en ny kund av varannan kund) och får 50,000:-.
Alltså är det verkliga kundvärdet 150,000:-!
Med denna kunskap ser du hur viktigt det är att sköta om varje kund på bästa sätt. Du vet aldrig vem de känner som de kan rekommendera ditt företag till. Ju bättre du tar hand om dina kunder desto längre köper de av dig och skickar fler nya kunder till dig.
Det blir också lättare att sälja in andra tjänster eller produkter.
Att ta hand om dina kunder handlar om att få dem att känna sig viktiga och betydelsefulla. De rekommenderar inte dig genom att vara nöjda vilket många företagare tror. Det är först när du har behandlat dem över förväntan som de börjar prata om ditt företag till sina bekanta. Ett utmärkt tillfälle att behandla dem över deras förväntan är faktiskt när de har ett klagomål. Kunder som blir riktigt väl omhändertagna när de är missnöjda pratar mer och väl om ditt företag än kunder som ”bara” är nöjda.
Att alltid ta hand om dina kunder på bästa sätt resulterar i fler affärer, fler kunder och ditt företag blir mindre påverkat vid lågkonjunktur!
Lycka till!
Lars Se mer...