Dela med dig av dina bästa tips
Hur kan du hjälpa din målgrupp att bli bättre inom ditt expertområde? Anta att du är fotograf och i första hand vänder dig till privatpersoner. Att fotografera är något som många människor är intresserade av på hobbynivå. Hur kan du som fotograf dela med sig av dina bästa tips och samtidigt göra människor medvetna om din existens så att de anlitar dig den dag de behöver en professionell fotograf? Du kan till exempel bjuda på fem tips om
- vad man ska tänka på när man köper en ny kamera
- hur man tar de bästa semesterbilderna
- de vanligaste misstagen som amatörfotografer gör och hur man undviker dem.
Sprid dina tips i alla kanaler där dina kunder befinner sig. Skicka ut ett nyhetsbrev som dina kunder kan prenumerera på, lägg information i deras brevlådor, skriv en återkommande fotograferingsspalt i lokaltidningen, håll en föreläsning, sprid tipsen i sociala medier och så vidare.
Sprid andras budskap vidare
Vad säger din omgivning som är värt att sprida vidare? Tycker du att någon erbjuder en bra tjänst? Berätta det för dina vänner. Kommer någon med en bra idé som omvärlden borde veta om? Sprid den. Det är bra på två sätt. För det första blir varje sådant spridningstillfälle ett sätt för dig att synas. När du sprider någon annans budskap hamnar inte bara det företaget utan även budbäraren – ditt företag – högt upp i kundernas medvetande.
För det andra kommer du snart att vara omgiven av andra människor och företag som gillar dig eftersom du säger bra saker om dem. De kommer då i sin tur att sprida det du gör vidare till andra. Extra bra är det om du kan sprida ordet om ett företag som kompletterar ditt eget. Som fotograf kanske du kan berätta om den nyöppnade ramverkstan? Men du: sprid bara sådant som verkligen är bra – du vill väl inte att kunderna ska koppla ihop dig med dålig kvalitet?