Listan över kända intervjuprofiler kan förvåna många som har invaggats i fördomar om att tidskriften skulle vara en "porrtidning" för män som är fixerade av unga nakna kvinnor och sex. Om detta vore verklighet skulle knappast personligheter som pastor Martin Luther King, Barbra Streisand, Bill Gates, och Jimmy Carter (senare USA:s president) ha satt sig ner i några timmar för djupa intervjuer. Många som har tyckt att det är värt att tacka ja till att reservera tid för långa samtal med Playboy är kända för att vara mycket motvilliga till intervjuer. Sådana välkomnande situationer vill en entreprenör alltid vara i.
Vad var då grundaren Hugh Hefners "knep" för att skapa en sådan popularitet? I teorin är det enkelt: de lektioner som Playboy kan ge andra entreprenörer är hur man genom kvalitetsmedvetenhet utmärker sig och blir vald framför andra konkurrenter. Hefner var tidigt mycket noga med att hålla hög integritet och kvalitet på journalistiken genom att anlita de bästa reportrarna, författarna och fotograferna till redaktionen. Han hade också ett öga för talanger, som blev kända och prisbelönta efteråt. Det gjorde att Playboy ofta har kunna betala "kompispriser" för högsta kvalitet.
Framför allt kände både läsare och intervjupersoner att de kunde lita på tidningen. Yttrandefrihet och opartiskhet har varit en drivande faktor. Exempelvis intervjuades en nazist av Alex Haley, mest känd som författaren till boken och TV-serien "Rötter". Kontroversiella namn som diktatorn Fidel Castro och PLO-ledaren Yasser Arafat har också tagit bladet från munnen och pratat ut i Playboy.
Normalt när det gäller pressen så händer det alltför ofta att de som blir intervjuade har svårt att känna igen sig i det som påstås att de har sagt. I andra fall brukar läsarna se igenom att en berömmande artikel är vinklad för att passa redaktionens och ägarnas personliga åsikter.
Som entreprenör tjänar man på att:
- Våga ta kloka risker. Hugh Hefner gjorde det trots att hans privatliv ofta blev tufft med allvarliga påtryckningar från olika håll.
- Våga lita på "magkänslan". Väntar man med att erkänna talanger tills alla andra har anlitat dem först, så stiger arvodena. Att bara samarbeta med etablerade talanger är samma sak som att "köpa dyrt och sälja lite dyrare".
- Bli känd för pålitlighet; att möta eller överträffa förväntningar.
- Ha ett syfte som är större än bara produkten och företaget. Playboys grundare Hugh Hefner har alltid drivits av ett mycket starkt patos för frihet och demokrati.
- Satsa på saker som lockar både gamla och nya kunder. Playboy blev ett miljardföretag genom att hela tiden förnya både sig självt och mediabranschen - och samhället.
Text Kevin Kane
Research Stephen Mulera