American Eagle redovisade intäkter på 1,283 miljarder dollar under maj–juli och slog marknadens förväntningar. Bolaget höjer nu sina prognoser för resten av året.

Den mest uppmärksammade satsningen är kampanjen Great Jeans med Euphoria-stjärnan Sydney Sweeney. Reklamen väckte debatt men gav enorm spridning – över 40 miljarder exponeringar – och hennes jeanskollektion sålde slut på bara en vecka.

Kritiken handlade om att vissa menade att "Jeans" anspelade på "Genes", alltså bra gener, och att det skulle vara rasistiskt eftersom Sydney Sweeney är vit.

Samtidigt har samarbetet med NFL-profilen Travis Kelce och hans varumärke Tru Kolors förstärkt bolagets synlighet. Uppmärksamheten blev extra stor i samband med nyheten om Kelces förlovning med Taylor Swift.

Vd Jay Schottenstein beskriver hösten som lovande: ”Vi har sett ett uppsving i kundmedvetenhet, engagemang och jämförbar försäljning tack vare våra kampanjer med Sydney Sweeney och Travis Kelce.”

En annan väg: när woke slår tillbaka

Samtidigt som American Eagle rider på en våg av uppmärksamhet finns exempel på motsatsen – när varumärken valt en mer uttalat ”woke” väg och drabbats av kraftiga bakslag:

  • Bud Light tappade runt 25–30% av försäljningen efter sin kampanj med transprofilen Dylan Mulvaney och förlorade tiotals miljarder i marknadsvärde.
  • Jaguar såg försäljningen störtdyka i Europa – hela 97% nedgång – efter en kritiserad omprofilering.
  • Cracker Barrel mötte bojkott och fallande aktie efter en logotypsändring som uppfattades som politiskt laddad.
  • Target förlorade 12 miljarder dollar i marknadsvärde efter Pride-sortimentet 2023 som ledde till omfattande backlash. Aktieägarna stämde till slut Target för sin pride-kollektion.
  • Gillette skrev ner miljardbelopp efter sin kampanj om ”toxic masculinity” som väckte stark kritik.

American Eagles strategi att köra på det klassiska – vackra människor i snygga kläder – istället för att uppfostra sina kunder med ideologiska budskap gav resultat. Om Sydney Sweeney-effekten får fler marknadsavdelningar att tänka om återstår att se.

Vad är woke?

Woke är ett begrepp som ursprungligen handlade om social medvetenhet kring frågor som rasism och orättvisor, men som idag ofta används kritiskt om företag eller personer som uppfattas driva politiskt korrekta eller identitetspolitiska agendor för att påverka samhällsutvecklingen.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.