Svenska småföretagare sticker ut i Europa när det kommer till hur användbart och affärsmässigt viktigt de tycker att det är att digitalisera sin verksamhet, visar en undersökning som har gjorts för STRATO i en större studie bland småföretagare i sju länder; Tyskland, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Polen, Nederländerna och Sverige.

Lägsta siffran i Europa

Exempelvis tycker bara 69 procent av svenskarna att digitalisering är viktig för att vinna nya kunder, den lägsta siffran i Europa. Motsvarande siffra i Spanien är 85 procent. När det gäller hur viktig digitaliseringen är för att öka intäkterna är siffran ännu lägre: 66 procent. Samtidigt anser ändå 85 procent att digitalisering är viktig för företagets framtida lönsamhet.

– En möjlig förklaring till detta är att många svenska företag redan är högt digitaliserade, medan företag i andra länder fortfarande håller på att komma ikapp och därför ser digitala kanaler som en mer avgörande del av sin affärsstrategi. För att förbli konkurrenskraftiga bör svenska företag dock se digitalisering mer som en fördelaktig tillväxtmotor än bara en nödvändig åtgärd, säger Aisha Petter, vd på STRATO.

Prioriterar sociala medier

När svenska småföretagare genomför digitaliseringsprojekt finns det en tydlig prioritering: sociala medier. När de ombeds ranka olika digitala investeringsområden säger mer än var tredje (36 procent) att de satsar på sociala medier i år. Efter detta kommer IT-säkerhet (29 procent), följt av mejladresser med företagets namn (23 procent).

Om undersökningen
Om inget annat anges tillhandahålls all data av YouGov Deutschland GmbH från IONOS, STRATO:s moderbolag. 216 småföretagare i Sverige deltog i undersökningen, som genomfördes mellan 6 och 16 januari 2025.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar: