När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
25 procent av alla större it-utvecklingsprojekt havererar fullständigt och cirka 50 procent blir klart försenade. IT-projekt tar oftast dubbelt så lång tid att införa och kostar i snitt dubbelt så mycket som budgeterat.
Om detta kan vi nu läsa i pressen. Det finns många som säger ha receptet för att lyckas där de flesta misslyckas. Leverantörernas vanligaste förslag är att kund och leverantör ska bli ”partners” och genomföra projektet ”tillsammans”. Min erfarenhet är att sådana upplägg bara leder till att kunden sätter sig i leverantörens knä och i förlängningen till fullständigt okontrollerbara projekt där pengarullningen saknar gränser.
Mitt råd är i stället att göra hemläxan redan från början: gör en ordentlig specifikation på vad projektet ska uppnå, gärna i form av funktionskrav i stället för rent tekniska krav. Dokumentera sedan detta i ett ordentligt och tydligt avtal med tydliga krav på leverantören. Krydda avtalet med såväl morot som käpp, dvs. se till att avtalet innehåller tydliga konsekvenser för leverantören om han misslyckas men också tydliga fördelar om han gör bra ifrån sig. Skriv också in flexibla system för att hantera förändringar i projektet, liksom otvetydiga regler om testning, godkännande och leveranstider. Med ett sådant kontrakt i handen har du alla förutsättningar att verkligen få den IT-leverans du förväntar dig.
Helt rätt i att kommunikation är främsta nyckeln till lyckade projekt. Det jag ville poängtera var vikten av tydlighet i kommunikationen redan innan avtal skrivs. Genom tydlighet i det skedet, kan många missförstånd och framtida besvikelser, på ömse håll, undvikas.
Det är nog sant att den bästa medicinen mot misslyckade projekt är tydliga mål och krav. När dessa väl är satta och formulerade är det nog så viktigt att man arbetar efter en genomtänkt plan och har tydliga strukturer för uppföljning och hantering av problem och ändringar.
Partnerskap ska vara lönsamt både för en kund och en leverantör och bör därför bygga på ett win-win tänk och ömsesidig förstelse för varandras behov och verksamhet.
Partnerskapet i sig löser dock sällan problem med skenande tidplaner och kostnader för projekt.
Själv vill jag hävda att bra kommunikation är den främsta nyckeln till lyckade projekt.
Tydliga mål och krav kan endast åstakommas om kommunikationen mellan projektet och dess intressenter fungerar.
Projektets mål kan endast nås om kommunikationen inom projektet fungerar.
Ett projekts resultat kan endast föras ut i en organisation om kommunikationen mellan projekt, mottagare och ledning fungerar.
Partnerskap ska vara lönsamt både för en kund och en leverantör och bör därför bygga på ett win-win tänk och ömsesidig förstelse för varandras behov och verksamhet.
Partnerskapet i sig löser dock sällan problem med skenande tidplaner och kostnader för projekt.
Själv vill jag hävda att bra kommunikation är den främsta nyckeln till lyckade projekt.
Tydliga mål och krav kan endast åstakommas om kommunikationen mellan projektet och dess intressenter fungerar.
Projektets mål kan endast nås om kommunikationen inom projektet fungerar.
Ett projekts resultat kan endast föras ut i en organisation om kommunikationen mellan projekt, mottagare och ledning fungerar.
Se mer...