Handlare rustar nu upp för ökad efterfrågan. Hela 92 procent av dagligvarubutikerna planerar påskkampanjer och nästan åtta av tio anger att högtiden är viktig för försäljningen. Ökat tryck i butikerna betyder också fler jobb: enligt prognosen väntas 1 150 tillfälliga arbetstillfällen skapas.

– Vi är stolta över de arbetstillfällen som skapas nu i påsk, och hoppas på att de blir ännu fler i framtiden, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Påskbordet förblir traditionellt – ägg, sill och lax toppar listan över mest efterfrågade varor. Och i påskäggen? Inte oväntat – godis. Hela 81 procent uppger att det är vad de planerar att fylla sina ägg med.


Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar: