- Sälj/Marknad (Anfall)
- Produkt/Tjänst (Mittfält)
- Ekonomi (Backlinje)
- Ledning (Målvakt)
Istället för att ha ett organisationsschema kan man ställa ut de anställda på en fotbollsplan och göra sin analys över hur företaget fungerar. När laguppställningen är klar bör man ställa sig några frågor:
Har vi någon som skjuter mot det egna målet?
Har vi ett mittfält som är bättre än motståndarnas?
Har vi en stark backlinje?
Har vi en tillräckligt bra målvakt?
Har vi någon på bänken som vi kan sätta in för att stärka någon del i laget?
Och till sist, har vi någon på läktaren som ser helheten och kan ge oss en översikt?
Kanske är avståndet mellan målvakten och anfallet ibland så långt att kommunikation och förståelse inte fungerar. Samspelet mellan backlinjen och anfall borde bli bättre om man går upp och hjälper till i anfall, eller går ner på fasta situationer när det är pressat läge?
Från läktarplats är det enkelt att upptäcka om någon skjuter mot eget mål. Det är också lättare att få en "omvärldsanalys" av de andra lagens spelstrategi sett från en annan synvinkel. Ja, sätten att använda denna modell är många och den är framför allt viktig om man befinner sig i division 4 och vill gå upp i Superettan. Då måste man se vilka delar som behöver förstärkas.
Har man inget bra mittfällt så kanske man ska gå över till bridge, men framförallt våga byta ut lagdelar som inte fungerar. En usel målvakt förstår ni själva vad det innebär, och ett anfall som inte får anfalla och ta chanser ger heller inga segrar.