Twitter är en av de mest eftersökta orden på Google under 2009 enligt Google Zeitgeist. Media i Sverige har pratat flitigt om ämnet mikrobloggande och antalet användare ökar för varje dag som går. Internationellt så sägs det att Twitter får 300000 nya användare varje dag. I sverige finns det kanske 75000 aktiva Twittrare.

För er som inte vet det så är twitter en tjänst där man "mikrobloggar". Man får inte skriva vanliga blogposter utan är begränsad till 140 tecken. Detta gör at Twitterbloggande är mycket mer likt ett vanligt samtal. Skillnaden är att det kan upplevas som alla "pratar i mun" på varandra och alla är i samma rum. Twitter har också anklagats för att vara mest skitsnack. Anklagelsen är är säkert korrekt. Skitsnack är vad vi människor mest använder vår mun till.

Det är skitsnacket som skapar förtroende

Om du någonsin haft ett arbete så vet du hur viktigt det är med fikapauserna. Det snackas mycket oväsentligt där men faktum är att de är viktiga. När människor får lära känna varandra så får de förtroende för varandra. Skitsnacket är en del av detta. Skitsnacket är ett kitt som gör att människor får förtroende för varandra. Att delta och lyssna kommer göra att människor får förtroende för dig, precis som de skulle få om de träffade och pratade med dig i verkligheten. Det är också precis därför du skall  Twittra, för förtroendet skull. Genom Twitter kan du också skala dig själv till helt nya nivåer, nivåer du inte kan nå i den analoga världen. Zappos  VD har 400000 följeslagare som vill lyssna och i vissa fall interagera med honom. Det är ett massivt förtroende kapital.

Detta är såklart ännu viktigare om du är ensam, nystartade och har en tjänst som är riktad mot webben. Då funkar Twitter utmärkt för att etablera förtroende, närvaro och engagemang!

Invändningshantering

Som säljare vet du att man måste hantera kundens invändningar. Antagligen är du fortfarande skeptisk så låt mig ta upp några invändningar som du kanske har gällande twitter!

Det är ju om affärer!

Håller helt med dig! Företag existerar för att levera kundnytta och avkastning. Förr i tiden blev lokala affäer framgångsrika för att de hade mycket förtroende lokalt och var engagerade. De hade relationer med andra deltagare i samhället. Just relationer har dagens företag glömt bort, det handlar mer om att "Vi skriker, ni köper". För de företagen som vill bygga relationer istället och skaffa sig riktiga relationer med människor är Twitter ett utmärkt verktyg för att skaffa sig riktiga relationer

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Erik
2013-01-06 15:58
Helt rätt! Inte minst eftersom att vara entreprenör är en livsstil så är twitter ett bra verktyg för personal branding.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.