Detta är något som i allra högsta grad gäller i affärsvärlden. Där finns det uppfattningar som nästintill gått in i fossilstadiet, och där de gamla sanningarna och uppfattningarna frenetiskt kämpar för att hållas vid liv. Det handlar om idéer som stjälper istället för hjälper, det är uppfattningar som starkt präglar organisationer klimat och utveckling. (.. eller bristen på den samma vill säga.)

Fråga efter affären

Detta är en rent utsagt förödande inställning. Detta är något som trummas in i alla säljare som har en dinosaurie till chef. Allt för många har genom påtryckningar från ledningen lärt sig att fokusera på att gå på avslut. Något som ofta skapar bekymmer då säljarens driv till avslut många gånger gör att de missar att bygga en stabil grund att göra själva affären på.

Har vi gjort ett dåligt arbete finns det ingen chans att kunden kommer att vilja göra ett avslut, men har du å andra sidan hanterat situationen rätt från början är sannolikheten stor att det är kunden som kommer att fråga efter affären.

Bevisa för kunden genom kalkyler och referenser

Jag får nästan rysningar när jag tänker på denna, och det är nästan att blodet fryser vid det faktum att detta fortfarande anses var någonting smart. Din chef säger åt dig att du ska ta med dig all tänkbar fakta och uträkningar som du kan använda för att övertyga kunden. Dessvärre på ett sätt som många gånger signalerar att kunden inte har alla hästar hemma och att du är där för att få honom att förstå.

De som lutar sig mot bevisförsäljning har en uppfattning som låter någonting i stil med: om du kan bevisa för kunden att det du erbjuder verkligen kan få kunden att uppnå någonting, då kan kunden heller inte komma till någon annan slutsats än att hon måste köpa.Hur kan du vara så dum som tackar nej till detta??
Det är ett utmärkt sätt att trycka upp den potentiella köparen i ett hörn för att sedan aldrig mer vilja ha med dig att göra.

Ett första NEJ, är inget riktigt NEJ

Om jag fick rysningar av den förra så är denna en som nästan gör mig magsjuk. Jag hade en chef en gång som sa: kunden har inte sagt nej, för ens hon har sagt nej tre gånger. Vilket j…a skitsnack (ursäkta uttrycket) Vänd på steken, när du själv säger nej, menar du inte det? Vill inte du bli respektera för de svar du ger till din omgivning?

Det är inte bara korkat, det är respektlöst att inte ta en annan individs svar på allvar och respektera detta. Det är desperata säljare som struntar i den andra parten, och anledningen till att de är desperata är troligen att de inte gör tillräckligt bra ifrån sig… Hmmm undrar varför?

Listan är längre, men vi stannar här för denna gång

Lycka till!!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.