Många företagare har svårt att ta helt ledigt under jul och nyår. Någon måste svara på mail, sköta bokföring, osv. Här är fem enkla saker du kan göra för att få mer ledigt under jul:

1. Autosvar

Lägg in ett autosvar i ditt mejlverktyg. Där kan du skriva från vilken dag du tar ledigt, när du är tillbaka och (om aktuellt) hur de kan nå dig vid brådskande ärenden. Kommer du inte vara helt ledig kan du exempelvis skriva att du har längre svarstider än vanligt på grund av julledigheten.

2. Skriv ut när du är tillgänglig

Var tydlig med när du kommer vara tillgänglig. Skriv ut på hemsidan, i sociala medier och på mejlen vilka tider eller dagar du är tillgänglig så folk vet när de kan förvänta sig ett svar. 

3. Schemalägg inlägg

Använder företaget sociala medier kan du schemalägga inlägg i förväg. Vill du inte behöva moderera dina sociala medier lika mycket över jul, stäng av kommentarsfunktionen på inläggen.

4. Ansvarsområden

Om ni är flera i arbetslaget, kom överens om hur ni ska jobba och vem som ansvarar för vad. Kanske kan ni ta varsin dag att vara kontaktperson eller hålla koll på sociala medier och de andra kan få vara helt lediga.

5. Planera in

Vet du med dig att du kommer behöva jobba under jul, planera in när du ska jobba så du inte ströjobbar hela julen och råkar fastna i mejlen på släktmiddagen. 

Se även: 3 time management knep för ökad balans mellan arbetsliv och privatliv

Och: En bra chefs 5 viktigaste egenskaper


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.