30 nya artiklar ges ut i Sverige varje dag och det blir allt lättare att ge ut publikationer. E-böcker är ännu inte så stort men det kommer att komma allt mer och öka konkurrensen ytterligare. Hela bokbranschen håller på så sätt på att förändras och det kommer att bli allt viktigare med marknadsföring i framtiden.

- Det är ett misstag att tro att bra böcker säljer sig själva. Det är A och O att marknadsföra sina böcker om man över huvudtaget vill sälja några. Bokbranschen är väldigt konkurrenskraftig och det gäller att sticka ut i bruset, förklarar Petra.

Bokförlagen hjälper ofta till att marknadsföra böckerna men samtidigt är det du själv som författare som kan mest om boken och således kan berätta mest om den, därför är det viktigt att du hjälper till med marknadsföringen menar Petra Ariton. Allra bäst är det om alla tre parter, både förlaget, författaren och bokhandlaren hjälps åt.

- Sedan finns det ju dem som är mer blyga och tillbakadragna, den här typiska parodibilden av en författare som bara vill sitta på sin kammare och skriva, för dem kan det kännas lite jobbigt, de vill inte riskera att se ut som skrikande reklampelare, berättar hon.

För de författare som vet med sig från början att de inte gillar reklam och är dåliga på marknadsföring, för dem blir det svårare att nå ut, men det går också att anlita ett säljbolag som kan hjälpa en.

Petra förklarar att du ska börja marknadsföra din bok redan under tiden som du skriver den. Börjar du efter att den kommit ut är det egentligen redan försent.

- Det är jätteviktigt att du som författare har någon plattform att utgå ifrån. Det kan vara en blogg, Facebook eller något annat socialt medium. Det som skrivs behöver inte vara så avancerat utan du kan bara berätta lite om det du skriver för att skapa ett intresse, förklarar hon vidare.

Ett annat tips från Petra är att ta kontakt med lokal media. Det kan vara väldigt svårt som debutant att komma med i de stora nationella medierna, men de lokala medierna intervjuar gärna lokala författare. Ring till dem, presentera dig och din boks ämne, då kan de lätt förbereda en intervju utifrån det ämnet. Tänk även på att rikta din reklam till rätt målgrupp. Riktas den till fel målgrupp kan den uppfattas som för mycket och störande.

- Riktar du dig till rätt målgrupp så kan du egentligen komma med hur mycket information som helst, de tycker ju att det du gör är intressant och bra. Så det gäller att veta vilka ens läsare är. Sedan finns det saker man kan göra för att marknadsföra utan att egentligen säga någonting om sin bok. Till exempel kan man skaffa profilkläder med ens namn eller bokens namn på en tröja, keps eller väska. Då kanske folk blir lite nyfikna och kollar upp vad det är för något, säger Petra.

Petra har marknadsfört både sina egna och andras böcker men berättar att det är mycket enklare att marknadsföra andras.

- Jag tror att många kan känna igen sig i det, att det är jättesvårt att prata om sig själv eller sin egen bok eller produkt. Men att berätta om en annan bok som man läst är enklare, konstaterar hon.

Hennes avslutande tips är att flera författare kan gå ihop och hjälpas åt med att marknadsföra varandra. Man kan till exempel gå till sitt bibliotek och fråga efter de andras böcker så att biblioteket säkert köper in dem.

Petras tre främsta marknadsföringstips

  1. Kontakta lokal media, berätta om dig själv och din bok.
  2. Samarbeta med andra författare.
  3. Tänk kreativt. Det finns många olika sätt att tala om att din bok finns.

Pernilla Fyhr

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.