Meta-annonsering är fortfarande en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna för företag som vill växa. Plattformar som Facebook och Instagram ger möjlighet att nå människor där de redan befinner sig – i sitt flöde i mobilen.

Men det behöver hanteras på rätt sätt för att få resultat - istället för en budget slukande maskin. Här är fem steg och konkreta tips som hjälper dig att lyckas:

Steg 1: Sätt ett konkret mål

Det vanligaste misstaget företag gör i Meta-annonseringen är att de inte vet vad de vill uppnå. De trycker på “Skapa annons”, väljer en bild, skriver en text och hoppas på det bästa. Men utan ett tydligt mål blir annonsering bara dyrt brus.

Frågan du behöver besvara är enkel: “Vad vill vi uppnå med annonseringen?”

Exempel kan vara:

  • Registreringar till ett webinar
  • Fler personer på vår mejllista
  • Nya prospekts vi kan kontakta
  • Mer trafik till vår webbplats så fler personer kan se våra produkter

När du definierar målet för din annonskampanj händer tre viktiga saker:

  1. Du väljer rätt kampanjtyp – Leadkampanj, trafik, försäljning eller räckvidd.
  2. Du kan mäta om annonspengarna ger resultat – istället för att bara “köra annonser” utan kontroll.
  3. Du vet när kampanjen fungerar och när den behöver ändras – målet blir din kompass.

Ett tydligt mål gör annonsering både enklare och mer lönsam. Utan det blir Meta-annonser bara klick, kostnader och gissningar.

Tips 1: Se till att landningssidan eller formuläret är optimerat för målet. Om målet är leads, men sidan saknar tydlig CTA (call-to-action), kommer annonseringen tappa resultat oavsett hur bra annonsen är.

Tips 2: Med en Leads kampanj och Instant forms kan du samla in leads utan att behöva leda dem till en separat landningssida. Istället öppnas ett formulär direkt på facebook eller Instagram. 

Få våra bäst presterande annonsmallar och strategier - kostnadsfritt

Steg 2: Välj rätt målgruppsinställningar

Trots att Metas egna AI idag hjälper till med att hitta rätt målgrupp för dig, så är detta fortfarande en viktig punkt.

Meta ger dig möjligheten att ställa in din målgrupp på område, ålder, kön, jobbtitel etc. Ju tydligare du kan ställa in din målgrupp, desto mer hjälper du Meta att hitta just dina potentiella kunder.

Tips 1: Ladda upp en lista på dina befintliga kunder eller leads. Skapa därefter en  Lookalike-målgrupp baserat på denna. Detta är ofta den snabbaste vägen till fler kvalificerade personer som liknar dem som redan köpt.

Tips 2: Gör inte målgruppen för liten. Om den efter din segmentering enbart uppnår ca 5000 personer så kommer inte Meta ha tillräckligt många personer att pusha din annons mot. 

Steg 3: Skapa scroll stoppande annonsmaterial

Målet med dina bilder eller videor är enkelt: få människor att sluta scrolla. Gör det direkt tydligt vem annonsen riktar sig till, vilket problem du löser – och använd visuella element som väcker nyfikenhet, färg och känsla.

Tips 1: Annonsbilder med riktiga människor presterar oftast bättre än dem utan. 

Tips 2: Annonsbilder behöver inte vara proffsdesignade. En enkel mobilbild kan ibland prestera bättre, eftersom den smälter in i flödet och känns mer naturlig än en “glansig” reklambild.

Få våra bäst presterande annonsmallar och strategier - kostnadsfritt

Steg 4: Fortsätt testa

Att annonsera är ett konstant testande av annonsmaterial, budskap, erbjudande och mer därtill. Om en annons som presterat bra i två månader slutar leverera så behöver den bytas ut. Målgruppen har eventuellt blivit mättad på budskapet eller så är den inte längre aktuell. 

Tips 1: Använd minst fyra stycken olika annonser när du kör en kampanj. Använd en blandning mellan videos och bilder.

Tips 2: Testa olika annonstexter. Blanda länge mer beskrivande texter som väcker känslor med korta som direkt beskriver erbjudandet.

Få våra bäst presterande annonsmallar och strategier – kostnadsfritt

Vill du slippa gissa dig fram i Meta-annonseringen? Jag har tagit fram en kostnadsfri guide med annonsmallar och strategier baserade på kampanjer som har levererat riktiga resultat.

Perfekt för företag som vill växa snabbare och få fler kvalificerade leads utan att slösa tid, tankekraft eller budget.

Ladda ner guiden gratis här och få konkreta exempel du kan använda direkt


Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar: