Börja off-line med att definiera några mål. Du ska kunna mäta målen, så att du vet när du uppnått dem. Några exempel är “signat 5 klienter på 3 månader”, “sålt för 30 000 kr inom 3 månader” eller “vuxit till 1000 följare på Instagram inom 3 månader”.

Organisk marknadsföring på sociala medier är ett enkelt och gratis sätt att börja på. Det betyder att du lägger ner din tid och energi på att skapa relationer med din målgrupp. Du skapar och delar värdefullt innehåll för målgruppen och skapar ett intresse för dig och ditt företag. Fokus är att få målgruppen att känna förtroende för dig och på så sätt knyta dem närmare dig.

För att lyckas med all typ av marknadsföring måste du känna din målgrupp. Vem riktar du dig till och varför? För ett företag som säljer produkter till småbarn är det såklart föräldrar som är målgruppen. Det är ingen idé att lägga tid och pengar på att marknadsföra mot barnlösa singlar till exempel. Definiera och ta reda på så mycket som möjligt om din målgrupp innan du börjar marknadsföra ditt företag.

När du gör din research kring din målgrupp bör du se över målgruppens levnadsvanor. När är de online? När är de mottagliga för ny information? Vilka sociala plattformar vistas de på? Detta är viktigt för dig för att kunna få ut ditt budskap i rätt tid. Motsatsen blir att din marknadsföring går till spillo, om människan bakom skärmen inte tar del av ditt innehåll.

En annan orsak till att du måste ha koll på din målgrupp är för att veta vilken typ av innehåll de tilltalas av och i vilka format de konsumerar innehåll online. Läser de texter, lyssnar de på poddar eller tittar de på videos? Detta vägleder dig i vilka format du borde skapa din marknadsföring i.

När du tagit reda på så mycket som möjligt om målgruppen är det dags att välja plattformar för ditt företag. Gör dina plattformsval endast utifrån vart din målgrupp befinner sig, inte efter vad du tycker är roligast eller vad dina barn har sagt till dig är trendigt. Om ungdomar är din målgrupp borde du till exempel inte lägga ditt fokus på LinkedIn. Rapporten “Svenskarna och Internet” som ges ut en gång per år av Internetstiftelsen ger en bra indikation på vilka åldersgrupper som vistas på olika plattformar.

När du skapat dina konton på relevanta plattformar är det dags att börja skapa. Du kan bygga ditt innehåll kring dessa stora områden för att skapa intresse: utbildande material, inspirerande material, stärkande material och du och ditt företag (för att bygga ditt varumärke). Ett exempel på innehållsidé om du är livscoach: “3 sätt att börja jobba med ditt eget mindset”.

Fundera på vad för typ av marknadsföring du själv gillar att konsumera. I grund och botten handlar marknadsföring om psykologi och att hitta de optimala sätten och tidpunkterna att nå fram till din idealkund.

Jenny Stålarm
Coach i marknadsföring och mindset
www.jennystalarm.se

Läs vidare: 25 sätt att marknadsföra ditt företag utan kostnad


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.