Innan ni ger ut rabatter finns det några viktiga punkter att tänka igenom för att slippa hamna i en "rabattfälla" som sedan kan vara svår att ta sig ur. För rabatter kan kännas frestande, särskilt om försäljningen går lite trögt, men att sänka priset kan skada varumärket negativt och det krävs dessutom så mycket mer försäljning för att täcka upp den tappade omsättningen.

Kan vi sälja våra varor eller tjänster till en annan kund utan att ge rabatt?

Om svaret är ja så bör säljaren självklart tacka nej till affären. Om det inte finns en gemensam rabattstrategi som hela säljkåren följer är risken stor att en enskild säljare ger ut rabatter för att nå budget, när en annan säljare hade kunnat stänga affären till fullpris till en annan kund. Resultatet blir kostsamt då ni minskar er vinst.

Kommer vi att kunna ta ordinarie pris nästa gång kunden köper?

Det är alltid svårt att få en kund att betala mer än vad de har gjort vid tidigare tillfälle, så ha med i beräkningen att kunden inte automatiskt ser rabatten som en engångsföreteelse. Om ni väljer att ge kunder rabatt, se då till att vara tydlig med varför kunden får rabatt vid det tillfället och under vilka förutsättningar rabatten gäller.

Kommer konkurrenterna att sänka sina priser om vi gör det?

Riskera inte att starta ett priskrig inom er bransch om ni inte vet att ni kommer att gå vinnande ur striden. Oftast är det bara kunden som blir vinnare, medan du och dina konkurrenter får lägre vinstmarginaler.

Tappar befintliga kunder förtroende för oss?

Kommer våra befintliga kunder att ifrågasätta det pris de tidigare har betalat om de nu erbjuds ett lägre pris eller får reda på att nya kunder erbjuds ett lägre pris? Även här gäller det att vara tydlig med anledningen samt villkoren för rabatten.

Vad händer om vi inte ger kunden rabatt?

Vet vi verkligen vad som händer om vi inte ger kunden rabatt? Kommer vi att tappa kunden eller har vi själva skapat en säljkår som tror att de inte kan sälja våra produkter utan att ge rabatter?

Kommer rabatter att skada vårt varumärke?

Om ditt företag har valt att positionera sig som ett exklusivt varumärke kan rabatter leda till att synen på ert varumärke förändras och att ni tappar er önskade målgrupp. Om ni säljer prestigevarumärken gäller det därför att vara extra försiktig med rabatter, även vid lågkonjunkturer.

Läs vidare: Priset styr vilka kunder du får


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.